Volkswagen hodlá snížit náklady na baterie až o 50 %

Německý kancléř Olaf Scholz byl minulý týden u položení základního kamene nové bateriové gigatovárny Volkswagen v Salzgitteru. Německý automobilový koncern Volkswagen tak potvrzuje svoji orientaci na elektromobilitu. Dlouhodobým cílem koncernu je výrazně snížit náklady na výrobu baterií.

Zdroj: Volkswagen

Nová dceřiná společnost

Volkswagen buduje zcela novou továrnu na baterie a zakládá novou dceřinku PowerCo, která bude baterie pro celý koncern řešit. Volkswagen pokračuje ve své strategii e-mobility. Výroba bateriových článků bude zahájena v roce 2025. Současně s okamžitou platností ponese odpovědnost za globální obchod s bateriemi nově vytvořená společnost PowerCo.

Kromě výroby článků bude nová společnost zodpovědná za činnosti v celém hodnotovém řetězci baterií. Do roku 2030 má společnost PowerCo společně s partnery investovat do rozvoje této oblasti podnikání více než 20 miliard eur, dosáhnout ročního obratu přesahujícího 20 miliard eur a jen v Evropě zaměstnat až 20 000 lidí.

Německý kancléř Olaf Scholz v souvislosti se slavnostním položením základního kamene nové továrny řekl: „Dnešek je dobrým dnem pro automobilový průmysl v Německu a v Evropě. Volkswagen ukazuje, jak by mohla vypadat budoucnost udržitelné mobility, která je šetrná ke klimatu. V Salzgitteru společně pokládáme základy pro to, abychom tuto budoucnost do značné míry utvářeli.“

Herbert Diess, generální ředitel společnosti Volkswagen AG, řekl: „Dnes nejen pokládáme základní kámen, ale také označujeme strategický milník. Podnikání v oblasti bateriových článků je jedním ze základních kamenů naší strategie NEW AUTO, díky níž se Volkswagen stane předním poskytovatelem udržitelné, softwarově řízené mobility zítřka. Zřízení vlastní továrny na výrobu článků je z technického a ekonomického hlediska megaprojekt. Ukazuje, že do Německa přinášíme špičkovou technologii budoucnosti!“

Globální aktivity v oblasti baterií

Koncern Volkswagen spojuje své globální aktivity v oblasti baterií do evropské společnosti (SE) PowerCo. Ze Salzgitteru bude s okamžitou platností řídit mezinárodní tovární operace, další vývoj technologie článků, vertikální integraci hodnotového řetězce a dodávky strojů a zařízení do továren. Do budoucna se plánují další produkty, jako jsou velké systémy skladování energie pro energetické sítě.

Po Salzgitteru bude další továrna na výrobu článků založena ve Valencii. V současné době se hledají místa pro další tři továrny na výrobu článků v Evropě, a to včetně Česka. Kromě Evropy již společnost PowerCo zkoumá také možnost výstavby dalších gigafactory v Severní Americe.

Thomas Schmall, člen představenstva společnosti Volkswagen AG zodpovědný za technologie a předseda dozorčí rady společnosti PowerCo, řekl: „Výstavbou naší první vlastní továrny na výrobu článků důsledně realizujeme náš technologický plán. Společnost PowerCo se stane globálním hráčem na poli baterií. Hlavní předností společnosti bude vertikální integrace od surovin a článků až po recyklaci. V budoucnu zvládneme všechny příslušné činnosti ve vlastní režii a získáme strategickou konkurenční výhodu v závodě o vedoucí postavení v oblasti e-mobility. Pro tento velký podnik jsme si zajistili špičkový tým.“

Standardní jednotný článek

Při příležitosti slavnostního položení základního kamene skupina poprvé představila koncept standardní továrny; Salzgitter se stane vzorem pro továrny na články v celé Evropě a bude stanovovat nové standardy z hlediska udržitelnosti a inovací. 

„To, co jsme milionkrát vyzkoušeli s platformami vozidel, jako jsou MQB a MEB, položíme také jako základ pro zavedení výroby článků. Hodláme standardizovat na základě evropských norem a upscalovat. Tímto způsobem spojíme rychlost a optimalizaci nákladů s nejvyšší úrovní kvality,“ uvedl generální ředitel společnosti PowerCo Frank Blome.

Standardizace se bude týkat nejen zařízení, budov a infrastruktury, ale také výrobků, procesů a IT. Tímto způsobem vzniknou továrny, které bude možné rychle přestavět pro další inovace produktů a výroby. Každá továrna bude provozována ze 100 % na elektřinu z regenerativních zdrojů a bude navržena pro budoucí recyklaci v uzavřeném cyklu.

Volkswagen již dříve představil prizmatický unifikovaný článek. Ten umožňuje flexibilní využití celé řady různých chemií článků a bude se používat až v 80 % všech modelů koncernu. V Salzgitteru se budou unifikované články pro velkoobjemový segment vyrábět od roku 2025. V budoucnu má závod dosáhnout roční kapacity 40 GWh – což postačí pro přibližně 500 000 elektromobilů.

Do roku 2030 hodlá koncern Volkswagen společně s partnery provozovat v celé Evropě šest továren na výrobu článků o celkovém objemu 240 GWh. Nový unifikovaný článek využívá synergických efektů a sníží náklady na baterie až o 50 %. Doposud vyrobené prototypy prokázaly velmi slibné výkony s ohledem na dojezd, dobu nabíjení a bezpečnost, což jsou základní předpoklady pro budoucí průmyslový standard.