Volkswagen chce porazit Teslu. Jak na tom může vydělat Česko?

Německý automobilový gigant Volkswagen se chce do roku 2025 stát největším výrobcem elektromobilů na světě. Za tímto účelem musí automobilka porazit americkou společnost Tesla, která v současnosti dominuje globálnímu trhu s elektromobily.  Jak toho chce Volkswagen docílit?

Zdroj: Wikipedia

Nová strategie

Největší světový výrobce automobilů Volkswagen letos v březnu oznámil změnu strategie, podle níž v příštích letech převezme kontrolu nad výrobou baterií a vysokorychlostních nabíjecích sítí.

Ambiciózní ofenziva v oblasti elektromobilů má skupina Volkswagen nasměřovat  k tomu, aby v příštích dvou letech předstihla společnost Tesla. Prodeje čistě elektrických vozů skupiny Volkswagen se v loňském roce více než ztrojnásobily na více než 230 000 vozů, čímž se zmenšil odstup od Tesly, která dodala cca 500 000 vozů.

„Naším cílem je zajistit si vedoucí pozici na trhu ,“ řekl generální ředitel Volkswagen Herbert Diess o nové strategii společnosti  v oblasti elektromobility během jarního eventu nazvaného Power Day.

Podle tohoto plánu bude Volkswagen investovat do roku 2030 do výstavby šesti nových továren na výrobu baterií v Evropě, což by podle odhadů agentury BloombergNEF stálo přibližně 29 miliard dolarů. Diess uvedl, že do konce desetiletí by mělo být 60 % prodaných vozidel společnosti s elektrickým pohonem.

Baterie jsou klíčem k úspěchu

Pokud chce Volkswagen porazit Teslu na poli elektromobility, pak klíčem k úspěchu jsou vlastní levné baterie. Proto Volkswagen musí investovat do nových vlastních či partnerských gigatováren na jejich výrobu.

V loňském roce společnost Tesla představila plány na snížení nákladů na bateriové články o 56 % pomocí zvýšení účinnosti a řady technických vylepšení. Volkswagen v březnu oznámil, že dokáže snížit náklady na články o 50 procent tím, že vyvine univerzální formát pro většinu případů použití.

„Obě společnosti si vybrali jeden formát článků, který chtějí masově vyrábět, aby pomohli snížit náklady,“ komentoval James Frith, vedoucí oddělení akumulace energie ve společnosti BloombergNEF.

Obrovská šance pro Česko

Souboj mezi Teslou a Volkswagnem může mít pozitivní dopady na Českou republiku. Vláda nedávno oznámila podporu pro výstavbu nové gigatovárny na baterie v severních Čechách. Kromě vlastní výroby tak díky nové investici může najít i uplatnění lithium, které nedaleko v okolí Cínovce hodlá těžit a zpracovávat společnost ČEZ.

Plánovaná česká továrna na výrobu baterií do elektromobilů, takzvaná gigafactory, by mohla vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin. To by mělo vystačit pro 400 až 800 tisíc osobních automobilů ročně. Plánovaná gigafactory má nabídnout 2300 až 2500 přímých pracovních míst, ale také další tisíce mít v navazujících firmách a službách.

Nová investice za 50 až 60 miliard korun, rozsah produkce 40 až 55 gigawatthodin kapacity baterií pro elektromobily, start výroby nejdříve v roce 2025. Takové mají být parametry první plánované bateriové gigafactory v České republice.

Ministerstvo průmyslu a ČEZ jednají se dvěma vážnými zájemci, kterými jsou německý Volkswagen a jihokorejské LG Chem. Dohodnout se aspoň s jedním partnerem chtějí na podzim. Vláda počítá také s napojením nové gigafactory na železniční a dálniční síť či s poskytnutím investičních pobídek, například ve formě daňových úlev.

Pokud se partneři první (případně i druhé) bateriové gigafactory shodnou na výstavbě závodu v Česku, bude to znamenat zlom ve „smolném“ trendu posledních let. Zatímco v Německu, Polsku či Maďarsku již obří závody na výrobu baterií pro elektromobily či ukládání energie vyrostly, nebo jsou ve výstavbě, Česku se zatím podobné investice vyhýbaly.