Vodíková technologie pro bezemisní zimní turistiku
Bezemisní energetický systém
Omezení hluku a škodlivin a možnost využívání obnovitelných zdrojů energie jsou zásadním tématem také v oblasti zimních sportů. Cílem projektu HySnow financovaného z prostředků Rakouské společnosti na podporu výzkumu (FFG) a klimatických a energetických fondů je vytvořit v alpských turistických regionech bezemisní energetický systém.
Za tím účelem byl vyvinut, zkonstruován a v reálných provozních podmínkách v lyžařské oblasti Hinterstoder-Wurzeralm testován kompletní řetězec, který zahrnuje fotovoltaické systémy, výrobu vodíku včetně čerpací stanice i prototypy vozidel. Prezentace projektu proběhla v rámci FIS Ski World Cupu 2020.
U sněžných skútrů je rozhodující, aby při malé vlastní hmotnosti poskytovaly co nejvyšší výkon a spolehlivě fungovaly při nízkých teplotách. Krátké doby tankování a poměrně dlouhé dojezdy zajišťují vysokou dostupnost vozidel pro zaměstnance horské služby nebo provozní údržby. Potřebné palivo – v tomto případě zelený vodík – se vyrábí prostřednictvím 34,5kWp fotovoltaického systému.
Tento FV systém je spojen přímo s elektrolytickým modulem se sériově připojeným kompresorem a vytváří tak čerpací infrastrukturu s tlakem 350 barů. Společnost Fronius poskytuje důležité projektové komponenty pro infrastrukturu čerpací stanice a jako zdroj energie pro výrobu vodíku ze sluneční energie slouží dva střídače Fronius Symo.
S cílem nové transformace mobility spojilo v pilotním projektu HySnow své know-how několik partnerů. Vedoucím konsorcia čtyřletého projektu je společnost BRP-Rotax GmbH&CoKG. Jako projektoví partneři poskytují podporu společnost Fronius International GmbH, HyCentA Research GmbH, EMT (Institut für Elektrische Meßtechnik und Meßsignalverarbeitung) při TU Graz, Elring Klinger AG, ECuSoL GmbH a Hinterstoder-Wurzeralm Bergbahnen AG.
Slunce v nádrži se zeleným vodíkem
„Společnost Fronius je přesvědčena, že zelený vodík představuje udržitelnou alternativu fosilních paliv v oboru dopravy,“ vysvětluje Martin Hackl, vedoucí obchodní jednotky Solar Energy ve společnosti Fronius International GmbH. „Naše několikrát oceněné zařízení Fronius Solhub představuje dnes již dostupné kompletní řešení na klíč určené pro decentralizovanou výrobu vodíku, jeho skladování a distribuci.“
Obce, podniky a organizace s vlastním vozovým parkem mohou díky zařízení Fronius Solhub vyrábět vlastní palivo v podobě zeleného vodíku. Pro montáž fotovoltaických systémů mají často k dispozici velké střešní plochy, takže samozásobování ekologicky vyrobeným zeleným vodíkem může začít.
Zařízení Solhub ekologicky přeměňuje proud vyrobený na místě pomocí elektrolýzy na zelený vodík, který je možné dlouhodobě uložit. Toto uložení otevírá různé možnosti: Jednak lze vodík použít pro čerpání do vodíkových vozidel. Dále lze přebytek solární energie z léta využít v zimě. Díky zpětné výrobě elektrické energie z vodíku je tak zelený proud k dispozici celoročně.
Jako pozitivní vedlejší efekt lze navíc použít odpadní teplo z elektrolýzy a zpětného získávání elektrické energie k topení nebo přípravě teplé vody, čímž se dosahuje atraktivní účinnosti celého systému.
Stále více výrobců vozidel již nabízí modely nebo prototypy s palivovými články. Dobrým příkladem je vnitropodniková logistika, pracovní vozidla, autobusové flotily, nákladní vozy, speciální vozidla nebo sněžná vozidla. Nyní je třeba vybudovat potřebnou čerpací infrastrukturu.
Vodíkové technologie pod jednou střechou
Společnost Fronius zkoumá a vyvíjí vodíková řešení již po dvě desetiletí a stala se jedničkou v inovacích v oblasti solárního vodíku. Tato high-tech společnost získala obrovské zkušenosti z mnoha spoluprací, inovativních pilotních projektů a při výměně informací na předních vodíkových grémiích.
Zřízením odborného vodíkového centra Fronius ve Steinhausu (Horní Rakousko) jsou nyní vytvořeny ideální předpoklady pro sloučení znalostí a zdrojů souvisejících s vodíkem a na podporu výzkumu, vývoje a výroby H2 systémů. Stejně tak se napříště budou pod společnou střechou slučovat školení a prezentace pro zákazníky.
Ve Steinhausu bude samozřejmě také vybudováno zařízení Solhub se systémem pro zpětnou výrobu elektrické energie z vodíku a skladovacím zařízením a stávající vozový park se rozšíří o vodíková vozidla. Stavba bude zahájena v dubnu 2020.