Vláda dnes projednaná zákon o urychlení schvalování zelených zdrojů

Zdroj: Wikipedia
Motivace i pro obce
Návrh zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie (ZUVOZE) navazuje na už dříve schválené usnesení, které stanovilo základní postup pro vymezování vhodných oblastí pro obnovitelné zdroje v územním plánování. Návrh zákona slibuje zefektivnění povolovacích procesů k výstavbě nových zelených zdrojů.
Nový zákon dokončuje rozsáhlé změny stavební a energetické legislativy i předpisů týkajících se ochrany přírody a měl by celý proces zrychleného povolování obnovitelných zdrojů dokončit. Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem pro místní rozvoj připravilo i postup pro tzv. akcelerační zóny, nebo třeba další posunutí výkonových hranic pro licenci a povolení.
„Pro zrychlení rozvoje je potřeba obcím – na celém území ČR, nikoliv pouze v připravovaných akceleračních oblastech – umožnit vyšší míru autonomie. Obce by měly mít možnost překonat překážku plošných zákazů „shora” a měly by mít jistotu části výnosu od provozovatelů i v případech, kdy se nedohodnou s provozovateli přímo,” řekl Štěpán Chalupa, předseda Komory obnovitelných zdrojů energie (Komora OZE).
„Potřebujeme rovněž konkrétní, jasná pravidla pro stavbu obnovitelných zdrojů, především větrných elektráren, v lese a transparentní, nediskriminační přístup pro využití státních lesních pozemků. Nový zákon o zrychlení OZE je někdy chybně chápán jako zákon o akceleračních oblastech, ale takový výklad je nepřesný a soustředit se jen na pár procent území Česka by zbrzdilo rozvoj energetiky,” dodal Štěpán Chalupa.
Návrh ZUVOZE podporuje zavedení nového poplatku pro obce, který by je měl ponouknout k aktivnějšímu zapojení do rozvoje větrné energetiky.
Snadnější povolování
ZUVOZE také zavádí takzvané akcelerační zóny, kde budou obnovitelné zdroje, konkrétně fotovoltaické a větrné elektrárny, schvalovány ve zjednodušeném režimu. Předem definované podmínky mají podle ministerstva snížit administrativní zátěž investorů a projekty splňující podmínky evropské směrnice nebudou podléhat procesu posouzení vlivu na životní prostředí (EIA).
Zákon určuje další úkoly pro jednotlivé úřady, které budou spolupracovat na určování vhodných oblastí pro akcelerační zóny a schvalování konkrétních projektů.
Samotné vymezení akceleračních oblastí se přitom bude stanovovat na třech úrovních. Konkrétně půjde o územní plány obcí, dále v zásadních územního rozvoje krajů a na celostátní úrovni územním rozvojovým plánem. „Každá akcelerační oblast bude mít územní opatření, které stanoví podrobné podmínky a kritéria pro výstavbu.
V akceleračních oblastech bude možné povolovat nejen nové OZE projekty, ale i další související infrastrukturu, jako například připojení výroben elektřiny k distribuční, přenosové nebo přepravní soustavě, systémy pro ukládání energie odpovídající produkci v dané lokalitě, dopravní a technickou infrastrukturu související s provozem OZE a opatření ke zmírnění dopadů na území.
Legislativní revoluce
„Tento zákon je poslední z velkých legislativních změn, kterými se poslední roky snažíme intenzivně zjednodušit a zefektivnit povolovací proces, abychom zajistili rychlejší rozvoj obnovitelných zdrojů a naplňování strategických cílů státu. Nyní dále upravujeme výkonové hranice pro veřejný zájem, licenci i stavební povolení,” řekl René Neděla, vrchní ředitel sekce energetiky na MPO.
Návrh ZOZE se týká urychlení výstavby OZE na celém území státu, nejen v akceleračních zónách. Určitě neplatí, že v akceleračních zónách bude výstavba OZE automaticky povolena, zatímco mimo tyto zóny zakázána.
„Zóny pouze budou indikovat, kde se veřejný zájem výstavby OZE nedostává do zásadních konfliktů s jinými významnými veřejnými zájmy, tedy například ochranou přírody či kulturních památek, bezpečností a obranou státu a podobně. A zóny také budou znamenat, že část prověřování zde již bude odpracována v koncepční fázi, proto může být povolovací řízení záměru rychlejší,“ upřesnil Radim Misiaček, koordinátor přípravy akceleračních zón na MŽP.