Vídeňské letiště staví největší fotovoltaickou elektrárnu v Rakousku. Chce být klimaticky neutrální

Již v létě 2022 plánuje vídeňské letiště Schwechat uvést do provozu největší fotovoltaickou elektrárnu v Rakousku. Elektrárna s výkonem 24 MW Peak se bude rozléhat na ploše o velikosti 48 fotbalových hřišť a je dalším krokem letiště k dosažení klimatické neutrality.

 

Zdroj: Christian Furthner

Střešní elektrárna o rozloze 24 hektarů

Letiště Schwechat oznámilo stavbu další fotovoltaické elektrárny. Tentokrát bude elektrárna ovšem největší v Rakousku. Na ploše o rozloze 24 hektarů tak vznikne fotovoltaická elektrárna s výkonem 24 MW Peak.

Se stavbou elektrárny začne letiště již nyní na jaře. Dokončení a uvedení do provozu je pak plánované na léto 2022. Vedle největší fotovoltaické elektrárny uvede letiště do provozu i další dvě menší fotovoltaické elektrárny, a to na parkovacích domech číslo 3 a 8.

S výstavbou fotovoltaických elektráren začalo letiště již v roce 2016. Postupně vzniklo pět fotovoltaických elektráren na střechách hangáru číslo 7, na hale zimní údržby, na střeše Air Cargo Center, v areálu bývalé čističky odpadních vod a také na střeše Office Parku 4. Dohromady fotovoltaické elektrárny v budoucnu vyrobí 30 miliónů kWh elektřiny ročně. To odpovídá jedné třetině celkové spotřeby elektřiny letiště a také roční spotřebě elektřiny asi 7 000 domácností.

První klimaticky neutrálních letiště v Evropě

Výstavbou největší fotovoltaické elektrárny v Rakousku se vídeňské letiště přiblíží svému cíli stát se během několika let klimaticky neutrální. Již v uplynulých letech se díky zavedeným opatřením letišti podařilo snížit podíl emisí CO2 o 70 % na dopravní jednotku.

Snížení emisí se letišti podařilo dosáhnout i ve spotřebě energie, a to o 40 % ročně. K brzkému dosažení klimatické neutrality letišti výrazně pomůže i přechod na dálkové vytápění od roku 2022. Letiště Schwechat by se tak již brzy mohlo stát jedním z prvních klimaticky neutrálních letišť v Evropě.

Vedle zmíněných opatření sází letiště např. i na elektromobilitu. Letištní vozový park se může pyšnit celkem 380 elektrovozy. Letiště také instaluje šetrné LED systémy a vyvíjí řídící systém pro energetickou optimalizaci stávajících a budoucích staveb. Budova Office Park 4 využívá geotermální energii a byla již několikrát oceněna jako nejudržitelnější kancelářská budova v Rakousku.

Ambiciózní fotovoltaická ofenzíva

Ambiciózní fotovoltaickou ofenzívu startuje vedle letiště i samotné město Vídeň, které počátkem roku také ohlásilo stavbu největší solární elektrárny v Rakousku s využitím pro domácnosti. Do roku 2040 má navíc dosáhnout uhlíkové neutrality. 

Vídeň se chce ujmout role angažovaného města a bude instalovat fotovoltaické elektrárny na veřejných a městských budovách všude tam, kde to bude možné,“ okomentoval ambiciózní cíle vídeňské radnice radní pro životní prostředí Czernohorszky.

Potenciál výstavby fotovoltaických elektráren na střechách se podle prvních odhadů pohybuje okolo výkonu 800 MW peak.  To podle vídeňského radního odpovídá ploše o rozloze 300 tisíc metrů čtverečních. Masivní investice do fotovoltaických elektráren počítají i s participací občanů, které chce město k výstavbě fotovoltaických panelů motivovat.