Veolia chystá ve Frýdku-Místku pilotní projekt výroby zeleného vodíku

Společnost Veolia Energie připravuje v teplárně ve Sviadnově u Frýdku-Místku pilotní projekt výroby zeleného vodíku. Vyrábět ho chce elektrolýzou za pomoci elektřiny generované z obnovitelných zdrojů. Projekt se rodí ve spolupráci s Technickou univerzitou v Ostravě.

 

Zdroj: Power Systems

Zahájení výroby v roce 2026

Společnost Veolia Energie nyní připravuje dokumentaci pro územní a stavební povolení, elektrolyzér chce postavit v roce 2025 a spustit výrobu začátkem roku 2026.

Podle sdělení společnosti bude na výrobu vodíku použití elektrická energie z biomasy, vlastní střešní fotovoltaické elektrárny či jiných solárních elektráren, které Veolia připravuje v Česku. V neposlední řady se zvažuje nákup elektřiny z OZE na bází PPA kontraktů.

„Je to jediný vodíkový projekt v České republice, který uspěl v mezinárodním srovnání a jako vůbec první získal dotaci z Inovačního fondu EU na podporu čistých technologií,“ uvedla společnost Veolia Energie. Výrobu vodíku  Veolia plánuje i na dalších místech, například v Krnově a v Přerově.

Zelená doprava

Vyrobený obnovitelný vodík se bude používat pro autobusovou, vlakovou a kamionovou dopravu.

„Zavádění pokročilých technologií považujeme za důležitou součást přechodu na čistší zdroje energie a vodík je jedním z nich. Na možnosti jeho výroby a využívání pracujeme už více než dva roky a nyní se posouváme k realizaci pilotního projektu. Naší výhodou je, že můžeme v některých teplárnách vyrábět ekologický zelený vodík bez produkce emisí CO2 celoročně, a to navíc s vysokou účinností využívající specifika teplárenského provozu,“ uvedl ředitel skupiny Veolia Energie v ČR Reda Rahma.

Ve Sviadnově u Frýdku-Místku firma počítá s energií ze slunce a biomasy, kterou v teplárně využívá pro kombinovanou výrobu tepla pro město a elektřiny. Vyrobený vodík má být primárně určený pro dopravu.

„Při plném výkonu elektrolyzér vyrobí až 270 tun vodíku za rok. Tento objem může zajistit provoz 30 vodíkových autobusů nebo šesti vodíkových vlaků, případně může sloužit jako náhrada šedého vodíku v průmyslové spotřebě,“ uvedl manažer projektu ze skupiny Veolia Arnošt Gross.

Spolupráce s univerzitou

Pilotní projekt poslouží podle firmy také k otestování a optimalizaci technologie a získání dat a poznatků pro budoucí rozvoj.

Vodík sehraje v nadcházejících letech důležitou roli v takzvané dekarbonizaci světové ekonomiky a sází na něj i Moravskoslezský kraj. Proto Veolia spolupracuje na platformě Vodíkového klastru s krajem, Vysokou školu báňskou – Technickou univerzitu Ostrava a dalšími subjekty s cílem společnými aktivitami nastartovat vodíkovou ekonomiku v Moravskoslezském kraji.

„Úkolem klastru je koordinovat jednotlivé vodíkové projekty tak, abychom vytvořili souvislou vodíkovou ekonomiku jako nový, vysoce sofistikovaný sektor hospodářství a transformovali náš průmysl do nové moderní podoby. Jsem rád, že se Veolia stává stěžejním hráčem v našem záměru vybudovat první české vodíkové údolí a rozvíjet výrobu a využívání vodíku,“ řekl Jakub Unucka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje.

V teplárnách Krnov a Frýdek-Místek se uvažuje v případě 1megawattového elektrolyzéru se zahájením provozu  na konci roku 2026. Byl by to pilotní provoz.

Ostrý provoz s navýšením na tři megawatty by začínal v polovině roku 2028. V roce 2028 hodlá Veolia Energy zahájit ostrý provoz autobusů poháněných vodíkem vyrobeným v rámci tohoto projektu. A když se všechno bude dařit, na konci roku 2029 by se mohl spustit i ostrý provoz vlakových souprav na vodík.