Ve Francie se staví již třetí gigatovárna na baterie

Ve Francii se pomalu, ale jistě začíná realizovat výstavba již třetí obří továrny na výrobu baterií do elektromobilů. Vedle nově naplánované továrny startupu Verkor v Dunkerque je třeba zmínit také továrnu firem AESC a Envision v Douai, či továrnu společnosti ACC v Douvrin. Tento trend jde ruku v ruce se strategickými prioritami Evropské unie.

Zdroj: Wikipedia

Až 5000 nových pracovních míst

Grenobelský startup Verkor, podpořen firmami Renault, Schneider Electric, Capgemini a Arkema se rozhodl postavit svoji první gigatovárnu v Dunkerque s tím, že výzkumné aktivity Verkoru zůstanou v Grenoblu. Továrna by se měla začít stavět v roce 2023 na pozemku s rozlohou 150 ha a v roce 2025 by měla být provozuschopná.

Nová továrna vytvoří nová pracovní místa – v první fázi 1200 přímých pozic a 3000 nepřímých, okolo roku 2030 by mohla zaměstnat až 2000 lidí přímo a 5000 nepřímo. Investice dosahují výše 2,5 miliard eur. Předpokládaná výrobní kapacita se bude postupně zvyšovat od 16GWh lithium-iontových baterií ročně v 2025 po 50 GWh v 2030, což by mělo stačit na pokrytí potřeb pro 300 000 elektrických aut ročně.

Projekt předpokládá výrobu „nízkouhlíkových a vysoce výkonných“ baterií, které jsou vhodné především pro sportovní a velmi kvalitní auta, jako budou elektrické Alpines od Renaultu. Renault, který vlastní 20% kapitálu Verkoru, tak bude jeden z hlavních odběratelů.

Do roku 2024 vznikne v Douai, nedaleko Dunkerque, továrna čínského výrobce Envision pro elektrický Renault 5. Čínsko-japonská firma Automotive Energy Supply Corporation (AECS) do ní hodlá investovat 2 miliardy euro. Nezanedbatelnou investicí je také zhruba 200 milionů eur, které poskytl stát a místní správní celky. Ročně by se v ní měly vyrobit baterie o kapacitě 9 GWh, a to díky tisícovce pracovních míst. Do roku 2030 by měla továrna navýšit počet pracovních míst až na 2500 zaměstnanců a výrobní kapacitu 24 GWh ročně.

Začátek výroby v roce 2023

Společnost Automotive Cells Company (ACC) se od svého vzniku v roce 2020 zabývá výrobou bateriových článků a modulů pro elektromobily. Spoluvlastníci Stellantis a TotalEnergies v rámci svého projektu přezdívaného „Airbus baterií“ původně naplánovali výstavbu 3 až 4 bloků, které by na rozloze 34 hektarů přímo zaměstnávaly zhruba 2000 pracovníků. Každý blok měl mít kapacitu nejméně 8 GWh ročně.

Původní akcionáři společnosti mezi sebe však v září 2021 přivzali německý Merceds Benz jako rovnocenného partnera s 33% vlastnickým podílem. Jeho expertíza a investice by měly pomoci zvýšit průmyslovou kapacitu ACC z původně naplánovaných 24 GWH na minimálně 120 GWh ročně. 

Investice podpořené veřejnými dotacemi, kapitálovými příspěvky a půjčkami se díky Mercedes Benz navýšily o 2 miliardy eur, a to na celkem 7 miliard eur. Výroba baterií by měla v Douvrinu začít v roce 2023. Do roku 2030 by se výroba měla vyšplhat na milion baterií ročně. Hlavními odběrateli budou především výrobci automobilů Peugeot, Citroën a Fiat.

Vytvoření nového průmyslového odvětví výroby baterií do elektromobilů a snížení závislosti na jejich dovozech z Asie patří mezi strategické priority Evropské unie. Podíl evropských výrobců na celosvětové výrobě baterií by se měl zvýšit ze současných přibližně 7 % na 25 % do roku 2030.

Navíc je s očekávaným rozvojem elektromobility spojen prudký nárůst poptávky po bateriích. Umístění tří gigatováren na baterie poblíž automobilových výrobců Renault, Toyota a Stellantis činí ze severního regionu Hauts-de-France tzv. „údolí elektrických baterií“. Možnosti uplatnění v této oblasti se nabízejí také pro menší zahraniční inovativní firmy disponujícími nejnovějšími technologiemi.

Autor: Zuzana Gamrotová, ekonomická diplomatka