V továrně na baterie HE3DA se staví nová výrobní linka. Jaké další novinky chystá firma?
Na další plány firmy jsme se nedávno zeptali Dr. Jana Procházky, který je vynálezcem baterie HE3DA, a také Radomíra Pruse, který je architektem a akcionářem MES. Nové produkt HE3DA představí na konferenci a výstavě Smart Energy Forum v Praze dne 11. listopadu 2021. Další informace o produktech HE3DA naleznete na jejím webu.
Před necelým rokem v září 2020 jste slavnostně zahájili výrobu baterii HE3DA v továrně Magna Energy Storage (MES) v Horní Suché. Jak pokračuje výroba? Jaké cíle máte pro letošní a příští rok?
Prus: Nová malá výrobní linka již funguje naplno, jak jste mohl sám vidět. Vyrábíme zde v současnosti desítky kusů baterií denně. Jedná se o 2 typy baterií o výkonu 1,0 a 1,3 kW. Zejména baterie o výkonu 1,3 kWp bude pro nás představovat stěžejní produkt.
Pokud se jedná o velkou výrobní linku, pak jí postupně uvádíme do provozu. Postupně nám pomůže navýšit výrobní kapacitu v továrně MES. V současnosti připravujeme stavbu třetí výrobní linky. Na ní se bude vyrábět zcela nový typ baterií- tzv. palačinku, jenž bude určena pro kamionovou dopravu.
Letos jste baterie HE3DA testovali v ostrém provozním režimu na rallye Dakar. Jak zde baterie obstály? Budete i v budoucnosti dále připravovat projekt „bateriového kamionu“ pro Dakar?
Prus: Testy v ostrém provozu v doprovodném kamionu na Rallye Dakar dopadly velmi dobře. Dalo by se říci nad očekávání vzhledem k tomu, že mnozí očekávali, že nedojedeme vůbec do cíle. Kromě servisního vozidla byla jedna baterie HE3DA umístěna také i v závodním vozidle, kde byla vystavena zatížení „7G“, a přesto provoz bez problémů zvládla.
V další fázi, jak jste mohl vidět v sousední hale, je rozestavěné závodní elektroauto, do kterého hodláme baterie osazovat. Navíc, vyvíjíme vlastní elektromotor, který bude určený pro silniční dopravu a speciální vozidla.
Procházka: Doprovodné vozidlo mělo startovací baterku z linky v Praze- Letňanech. I tato baterie obstála na Dakaru, kde představovalo plnohodnotnou náhradu za tradiční olověné akumulátory. Toto je naše další cesta ve vývoji produktů.
Nedávno jste představili produktovou novinku- speciální baterie do hluboce mínusových teplot. V čem je unikátní a pro jaké aplikace bude určena?
Procházka: Ta inspirace přišla ze 2 směrů. Za prvé to byl provoz v extrémních podmínkách na Sibiři, kde je nutné startovat auta během hlubokých mínusových teplot.
A druhý důvod byl požadavek NASA, která hledá speciální baterii, které přežije na Měsíci 14 dní a bude vhodná pro tzv. „lunární vozítka“. Máme unikátní systém vhodný pro transport v prostřední extrémních vibrací a také naše baterie díky unikátnímu elektrolytu funguje až do – 60 C.
Továrna Magna Energy Storage bude tuto speciální baterii vyrábět sériově, přičemž ji bude možné objednat. Využití najde nejen jako startovací baterie, ale i jako záložní zdroj do extrémních podmínek. Důležitou vlastností této batereie je Heat-thermal-management (distribuce tepla formou vnitřního vyhřívání za provozu). Provoz baterie je taktéž nejlepší ochranou proti mrazu (jakmile se baterie používá, zahřívá se automaticky zevnitř svým vnitřním odporem).
Co Vaše nová baterie pro elektromobilitu? Jak to s ní vypadá?
Prus: Z tohoto nového produktu máme největší radost. Na jeho vývoji jsme pracovali déle než 2 roky. Tato baterie má vynikající parametry účinnosti a nabíjení, které jsou srovnatelné s tradičními bateriemi v elektromobilech.
Navíc, je naše baterie mimořádně bezpečná oproti konkurenčním produktům. Zejména to platí s ohledem na riziko zahoření či zkratu, a také odolná při vysokých proudech.
Ve špičkách dává tato baterie až 3000 Amperů, proto ji možná použijeme v kamionu pro další ročník rallye Dakar. Váhově se pohybuje 100-110 W/kg v celém packu.
Nová baterie je již téměř vyvinuta, nyní pracujeme na jejím odlehčení o cca 10%. Letos na podzim pak výrobu v MES přeorganizujeme s tím, že malou linku vyhradíme na výrobu „palačinek“ a začneme jí sériově vyrábět v malém množství. Do budoucna jí hodláme vyrábět na velké třetí lince, která bude s kapacitou 100 MW ročně.
Jakou roli bude mít podle Vás akumulace v energetice?
Procházka: V současnosti je naše distribuční síť například v Praze často velmi nestabilní. Pokud nestabilizujeme obnovitelné zdroje, pak nás neminou blackouty. Určitě baterie budou důležité pro bezpečnost provozu sítě, kde se využijí ke stabilizaci provozu. Ve druhé fázi budou baterie sloužit hlavně k uložení energie pro pozdější spotřebu.
Kromě tradičních technologií nezvažujete například vývoj zcela nových typů baterií -např. na bázi dnes „velmi populární“ síry?
Prus: Ano, můžu prozradit, že pracujeme na třetím typu nové baterie ve spolupráci s americkými partnery. Pokud se bude dařit práce na jejím výzkumu, tj. na jejím prototypu, pak je Dr. Procházka letos představí na konferenci Smart Energy Forum v listopadu.
V posledních týdnech se v médiích hodně mluví na téma výstavby 1 až 2 nových „gigatováren na baterie“ v Česku s podporou ze strany české vlády. Jak se na toto díváte?
Prus: Považuji to za trochu „nefér“ vůči nám. Fungujeme zcela bez státních dotací, z peněz našich privátních investorů. Sami jsme si všechno postavili ve vlastní režii, a to bez jakýchkoliv státních dotací. Nyní z našich daní bude v rámci nového projektu platit z peněz daňových poplatníků za technologii, která není naše, ale asijská. Tedy peníze českých daňových poplatníků poputují do Číny, místo do podpory českých podnikatelů.
Procházka: Možná by bylo žádoucí, aby český stát výrazněji podporoval místní startupy, které rozvíjejí inovativní technologie. My jsme možná největší český startup, který má velké ambice do budoucna. Je škoda, že rozvoj akumulace se brzdí legislativními překážkami, například neschválenou legislativou pro sektor akumulace.
Stručně řečeno, i v oblasti akumulace platí tradiční „Nerudovo rčení“: Kdo chvíli stál, bude stát opodál- tj. stát by měl v rámci vyhlášené inovační strategie rozhodně podporovat nové, nadějné projekty a technologie.
Další informace o produktech HE3DA naleznete na jejím webu.