V Norsku byla zprovozněna největší továrna na recyklaci baterií z elektromobilů v Evropě

Švédský bateriový startup Northvolt  oznámil zprovoznění svého závodu zaměřeného na recyklaci elektromobilových baterií. Hydrovolt je tak v současnosti největším provozovaným závodem na recyklaci v Evropě. Továrna stojí v Fredrikstadu v Norsku a měla by v průměru z akumulátorů dostat 95 % materiálů.

Zdroj: Volkswagen

Konec problémů s recyklací baterií

Množství lithiových akumulátorů velmi rychle stoupá a s tím se také bude nadále zvětšovat potřeba jejich recyklace. Mohou za to především elektromobily a v menší řadě rozvoj obnovitelných zdrojů, který doprovází jejich akumulace v lithiových bateriích.

Proto ve světě vzniká několik center, která jsou schopna získávat z baterií materiály s více než 90 % efektivitou. Toto je i cílem nového centra Hydrovoltu (joint venture výrobce hliníku Hydro a výrobce akumulátorů Northvolt)

Závod Hydrovolt je schopen ročně zpracovat přibližně 12 tisíc tun bateriových modulů, což odpovídá přibližně 25 tisícům elektromobilových baterií. Zprovoznění závodu tak přináší udržitelné řešení nakládání s vyřazenými bateriemi z norských elektromobilů.

Cílem Hydrovoltu je zajistit pro Evropu kapacitu na zpracování 70 tisíc tun do roku 2025 a 300 tisíc tun do roku 2030. Budou se zde recyklovat plasty, hliník,  měď a černou směs, ve které je např. nikl, mangan, kobalt a lithium. Plně automatizovaný recyklační proces v závodě Hydrovolt má umožňovat získání až 95 % veškerých materiálů z recyklovaných baterií.

Výstupní surovina, tj. černá hmota  bude dodávána do provozu Northvoltu, který z ní hydrometalurgickými procesy získá jednotlivé kovy v kvalitě potřebné pro výrobu nových článků. Northvolt tak postupně začne tak plnit svůj cíl využívat při výrobě baterií 50 % recyklovaných materiálů v roce 2030.

Druhým hlavním materiálem získaným z recyklace v továrně Hydrovolt bude hliník . Ten se bude používat v továrně Hydro na výrobu hliníkových produktů. Dalšími výstupy recyklace budou i měď a plasty.

Další možnosti recyklace

Hydrovolt není jediným projektem svého druhu, který se zabývá  možnosti recyklace vysloužilých baterií. Francouzská nadnárodní společnost Veolia plánuje vybudovat ve Velké Británii první závod na recyklaci vysloužilých baterií pro elektromobily.  Společnost počítá s tím, že do roku 2024 by zařízení mělo být schopno zpracovat 1 000 tun baterií za rok, což odpovídá zhruba 20 % očekávané poptávky po této službě v Británii.

Do recyklace baterii bude investovat také automobilka Volkswagen. Ve městě Salzgitter nedaleko domácího Wolfsburgu připravuje firma továrnu na recyklaci baterií elektromobilů. Její pilotní provoz byl zahájen na počátku letošního roku. 

Podle zjištění amerických vědců z polytechnického institutu WPI v Massachusetts navíc oproti akumulátorům z nových kovů vykazují ty z použitých i lepší trvanlivost. I po více než čtyřech tisících cyklech nabíjení si menší recyklované články o jedné ampérhodině zachovaly až 80 procent své kapacity, tedy o třetinu víc než ty nové. A při více než 11 tisících dokonce 70 procent, tedy o polovinu víc,

Kromě průmyslové recyklace však starší baterie z elektromobilu najdou další uplatnění ve stacionárních úložištích energie z OZE. Teprve, když doslouží i tam, jdou na materiálovou recyklaci.

Jak v praxi probíhá recyklace vysloužilých baterií z elektromobilů v koncernu Volkswagen popisuje níže uvedené video.