V Německu staví nová gigatovárna na baterie, trh ale ovládají Číňané

Švédský startup Northvolt postaví v Německu gigatovárnu na baterie pro elektromobily. podle agentury Reuters jej přesvědčily i subvence dosahující stovek milionů eur. Celkově však trhu v Evropě dominují asijští (zejména z Číny) výrobci bateriových článků, kteří do výstavby gigatováren investuje miliardy eur.

Zdroj: Northvolt

Nová gigatovárna

Švédská společnost Northvolt investuje několik miliard eur do výstavby třetí gigatovárny na výrobu baterií pro elektromobily v německém městě Heide. Kromě Německa Northvolt má další továrny v domácím Švédsku a také v Polsku.

Nový výrobní závod má být schopen ročně vyrobit baterie zhruba pro jeden milion elektromobilů. Celková výše investice nebyla zveřejněna, ale nový projekt získá dotační podporu od spolkové vlády země Šlesvicko-Holštýnsko, ve které se bude závod nacházet

Investice vytvoří přímo v závodě 3000 pracovních míst. Další tisíce míst vzniknou v okolním průmyslu a v sektoru služeb. Výstavba závodu by mohla začít letos a výroba v roce 2026. Northvolt, mezi jehož zákazníky patří německé automobilky Volkswagen a BMW,  vznikla v roce 2016 pod taktovkou Petra Carlssona, který do roku 2015 působil jako top manažer zodpovědný za nákup v americké automobilce Tesla

Dominance Asiatů

Švédský výrobce baterií Northvolt je v současnosti přední hráč v Evropě, který pracuje na rozvoji místního bateriového průmyslu. Velkou část plánované kapacity výroby baterií v Evropě zatím ovládají asijští hráči, kteří masívně investují v Německu, Polsku či Maďarsku.

Minulý týden thajská firma ProLogium oznámila, že svou první zahraniční továrnu na baterie postaví ve Francii. V Maďarsku asijské firmy CATL, Samsung, GS Yuasa a SK Innovation investovaly do továren o kapacitě baterií přes 130 GWh za rok a v nejbližších letech plánují další rozšíření.

V sousedním Polsku již funguje továrna na baterie firmy LG Chem s kapacitou 70 GWh ročně, která je už dnes největší v Evropě. V polsku působí také ěmecká společnost BMZ Group, která na jihu země ve městě Gliwice vyrábí hlavně baterie do elektrokol, elektrobusů a také pro stacionární úložiště energie z OZE.

Prim v produkci baterií hraje Čína, kde budou mít podle odhadů do roku 2025 továrny na baterie maximální výrobní kapacitu zhruba 1,1 terawatthodiny za rok, což je téměř dvojnásobek kapacity zbytku světa.

Expandovat ve výrobě baterií hodlá také Evropa. Do roku 2030 by se na evropském kontinentě mělo postavit skoro 50 továren na lithium-iontové baterie, tzv. gigafactory. Největší celkovou výrobní kapacitu baterií by mělo mít Německo, kde se připravují projekty s kapacitou 498 GWh, následuje Maďarsko (224 GWh) a Norsko (136 GWh).