V Mnichově začali testovat autobus na solární pohon

Německý startup Sono Motors představil v provozu souprava autobusu a přívěsu pokrytého solárními panely. Mnichovský dopravní podnik (MVG) začal ve spolupráci se společností Sono Motors testovat využití elektřiny získané ze slunce.

Zdroj: SonoMotors

Testovací provoz

Cílem pilotního projektu v Mnichově je ukázat, jak jsou solární panely využitelné v dopravě jako alternativa pro napájení autobusů v rámci Městského dopravního podniku (MVG).

Sono Motors upevnil na přívěsu autobusu několik solárních panelů na ploše zhruba dvanácti metrů čtverečných. Plocha odpovídá zhruba velikosti střechy standardního dvanáctimetrového autobusu. Pokud se zkušební provoz osvědčí v praxi, mohly by v budoucnu střechy autobusů pokrýt solární panely a pohánět přímo vozidlo.

„Solární autobusy mohou být cestou k udržitelní mobilitě,“ řekla náměstkyně primátora Mnichova Katrin Habenschaden. Město Mnichov totiž postupně přechází na elektrobusy, využití solárních panelů je ale v dopravě novinkou.

Solární technologie Sono Motors nabízí možnou úsporu až 2 500 litrů nafty ročně. Otevírá se tak prostor pro potenciál roční lokální úspory CO2 ve výši více než 6,5 tuny na autobus společnosti MVG, což přispívá k ochraně klimatu a snižování emisí skleníkových plynů ve vnitřním městě.

Na střeše přívěsu autobuse je umístěno 20 speciálních poloflexibilních fotovoltaických modulů. Panely poskytují více než 2 000 wattů výkonu pro napájení baterie vozidla a elektrických spotřebičů,  jako je vytápění, ventilace a klimatizace, a také systému řízení přívěsu.

Velký potenciál

„Spolupráce s dopravním podnikem MVG ukazuje obrovský potenciál naší jedinečné solární technologie, která je nyní poprvé v historii použita ve veřejné dopravě. Jedná se o milník v misi společnosti Sono Motors, jejímž cílem je, aby každé vozidlo bylo solární,“ říká Laurin Hahn, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Sono Motors.

Sono Motors použil pro svoji fotovoltaickou elektrárnu na kolech návěs G13 od společnosti Göppel, který dříve běžně jezdil v provozu. Testovací provoz má ukázat v reálné situaci, kolik energie může systém vyrobit.

 „Autobusy nabízí hodně plochy, na kterou svítí slunce a kde lze vyrábět elektřinu. V době rostoucích cen nafty i elektřiny může být naše technologie velmi zajímavou alternativou,“ dodává Hahn.

Potenciál úspory emisí CO2 u vozidel na solární pohon a jejich přínos k regulaci znečištění ovzduší ve městech a ochraně klimatu jsou slibné. Pro středně velký vozový park společnosti MVG, která využívá cca 300 autobusů,  ukazují výpočty možnost úspory až 2 000 tun CO2 ročně.

V budoucnu lze předpokládat další zvýšení, protože se očekává, že jak solární články, tak výkonová elektronika budou stále účinnější.

„Fotovoltaický systém na přívěsu našeho autobusu nám nyní umožňuje v reálných podmínkách vyzkoušet, jak dobře funguje výroba energie ze Slunce.  Potenciál úspor energie díky solárním panelům je samozřejmě obzvláště zajímavý na pozadí současných cen pohonných hmot a energií, které rostou,“ říká Veit Bodenschatz, generální ředitel a vedoucí divize autobusů ve společnosti MVG.