V Česku vznikne nová Gigafactory na výrobu lithiových baterií

V listopadu 2019 energetická společnost ČEZ uzavřela strategické partnerství s australskou společností European Metals Holdings (EMH), která vlastní přes českou dceřinou společnost Geomet práva k těžbě lithia na Cínovci. Uzavřená dohoda otevírá cestu ČEZ nejen k těžbě lithia, ale také k výstavbě nové továrny na lithiové baterie pro auta.

Zdroj: Tesla

Zdroj: Tesla

Smysluplná kombinace

V případě dokončení dohody do března 2020 s EMH získá ČEZ za 34,06 milionu eur (870,4 milionu korun) podíl 51 procent ve firmě Geomet, české dceřiné společnosti EMH, která vlastní práva na těžbu.

 

Před dokončením dohody s EMH se musí ještě uskutečnit hloubková kontrola, tzv. due diligence projektu těžby lithia na Cínovice, a věc musí schválit akcionáři.

 

„Jsme velmi potěšeni, že jsme uzavřeli další fázi jednání s ČEZ o budoucím vývoji projektu Cínovec,“ uvedl na konci listopadu 2019 výkonný ředitel EMH Keith Coughlan. „Díky kombinaci technické prozíravosti, historických těžařských zkušeností, silné rozvahy a zapojení do rychle rostoucího evropského bateriového průmyslu je ČEZ ideálním partnerem pro firmu,“ dodal.

 

ČEZ v prohlášení upozornil, že v současnosti se velká část lithia využívá pro baterie do elektromobilů. Vzhledem k očekávanému růstu počtu elektromobilů a baterií by poptávka po lithiu měla do roku 2025 vzrůst trojnásobně. Rozvoj elektromobility je důležitý pro energetické společnosti, a má proto místo i ve strategii ČEZ, uvedla firma.

 

Podle prohlášení agentury Bloomberg z letošního ledna lze v Evropě očekávat dynamický rozvoj elektromobility, která bude založena na využití lithiových baterií. Proto bude poptávka po lithiu prudce stoupat v následujících letech ze strany nových bateriových továren v Evropě.

 

„Klíčovou roli u elektromobilů hrají baterie, proto máme zájem být přítomni u rozvoje tohoto nového odvětví. Pokud se u nás nachází potenciálně významné evropské ložisko lithia, což je klíčový prvek baterií nejen v elektromobilitě, ale i v ukládání elektřiny obecně, pak je pro nás zajímavé se tím zabývat,“ uvedl nedávno ČEZ ve svém prohlášení.

Sázka na bateriový boom

ČEZ si dobře uvědomuje rostoucího potenciálu baterií pro velkokapacitní akumulaci elektřiny z OZE, ale také pro elektromobilitu. To je důvod, proč ČEZ letos oznámí investici do vybudování nové továrny na lithiové baterie v severních Čechách, což brzy nastane podle prohlášení ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka, které učinil ve středu odpoledne při návštěvě Berlína.

 

Má jít o jednu z největších investic tohoto druhu ve střední Evropě. Na výrobu baterií chce firma spolu s investory z automobilového průmyslu využívat lithium z oblasti Cínovce v Krušných horách.

 

V oblasti Cínovce již se připravuje těžba lithia, ale na německé straně. Na české straně v posledních letech probíhá díky aktivitám Geometu pouze průzkum ložisek cínovce. Lithium je podle Havlíčka nesmírně zajímavý a cenný zdroj“ i pro Česko.

Nová česká Gigafactory?

V parlamentních volbách v roce 2017 se těžba lithia na Cívnoci stala předmětem politického boje a vyvolalo spory v tehdejší vládě ČSSD, ANO a KDU-ČSL. Krátce po volbách stát oznámil, že si hodlá sám udržet kontrolu nad těžbou lithia, což však bylo v rozporu s již dříve uzavřenou dohodu s australskou společnosti EMH.

 

Po 2 letech váhání nakonec loni na podzim začalo jednání mezi ČEZ (potažmo státem) a EMH o spolupráci při těžbě lithia. Kdy Geomet, či spíše ČEZ bude moci začít těžit lithium je zatím nejasné. Na počátku února 2020 ministra Havlíček oznámil, že v Česku vznikne nová Gigafactory na výrobu lithiových baterií, kterou vybuduje ČEZ.

 

„To samo o sobě ještě není všechno, protože ta logika by měla postupovat tak, že ČEZ by měl v budoucnu – a to je důležitá zpráva – v regionu severních Čech, tedy v regionu, který je postižen uhlím, vybudovat takzvanou gigafactory,“ uvedl ministr Havlíček ve středu. Termínem Gigafactory nazývá své továrny na baterie americký výrobce elektromobilů Tesla.

 

Stát, ani ČEZ zatím neuvedl přesnou částku, na kolik by výstavba gigagactory měla přijít. Podle Havlíčka realizace projektu bude trvat několik let, přičemž ČEZ v projektu nebude jediným investorem. Nyní se podle Havlíčka dává dohromady „sestava kvalifikovaných investorů i z automobilového průmyslu“.

 

Lithium je považováno za kov budoucnosti, v Česku jsou podle odhadů asi tři procenta světových zdrojů lithia – naprostá většina na Cínovci a malé množství ve Slavkovském lese. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě.