V Česku vznikla první drážní solární elektrárna
První pilotní projekt
Solární elektrárna na nádraží v Děčíně představuje pilotní projekt, který poslouží i k získání zkušeností s aplikací fotovoltaiky v drážním prostředí. V srovnání s běžnými komerčními elektrárnami určité odlišnosti je tento projekt specifický. Projekt se například musel vypořádat s otázkou bludných proudů na elektrifikované trati.
Na střechu objektu ve stanici Děčín východ bude umístěno 60 fotovoltaických panelů s celkovou plochou přibližně 106 m2. Instalovaný špičkový výkon elektrárny bude činit 24 kW. Případné přebytky elektrické energie se budou převádět do lokální distribuční sítě Správy železnic. Pokud spotřeba v objektu v budoucnu poroste, bude možné montáží dalších panelů zvyšovat i výkon elektrárny.
Před samotnou instalací elektrárny, která měla proběhnout na konci roku 2021, bylo nutné provést statické posouzení konstrukce krovu a jeho zesílení. Na instalaci elektráreny se podílela společnost Silektro, která uspěla ve výběrovém řízení. Cena díla dosáhla 917 648 korun.
Pokrytí vlastní spotřeby budovy
Záměr na využití plochy střechy k instalaci fotovoltaických panelů vznikal ve spolupráci s Vysokou školou báňskou – Technickou univerzitou Ostrava. Její Výzkumné energetické centrum zpracovalo v letech 2019–2020 projekt, který prověřoval i možnost ukládání elektrické energie do baterií a případný prodej přebytků do rozvodné sítě.
Jako nejvýhodnější ale z analýz vyplynula varianta s přímou výrobou elektřiny k pokrývání okamžité spotřeby v nádražní budově.
Inspirace z Rakouska
Rozlehlé plochy drážních budov či nevyužitých pozemků se na české železnici zatím prakticky vůbec k výrobě z obnovitelných zdrojů nevyužívají. Nicméně, s ohledem na trend omezování uhlíkové stopy lze však očekávat, že i toto téma začne v tuzemsku více rezonovat.
Rakouská železnice ÖBB zásobuje všechny budovy, systémy i kontejnerové terminály zásobuje plně obnovitelnou energií. Kvůli zvýšení vlastní výroby z obnovitelných zdrojů energie nyní staví ÖBB-Infrastruktur v Dolním Rakousku první trakční proudovou větrnou turbínu na světě v Höfleinu.
Vyrobená energie míří přímo do železniční infrastruktury, energetické ztráty jsou tak nižší. ÖBB díky deseti vodním elektrárnám a více než dvaceti fotovoltaických elektráren vyrábí elektrickou energii, která je zároveň šetrná k životnímu prostředí.
Od roku 2018 ÖBB používá stoprocentně obnovitelnou trakční energii. Rakouský dopravce pilotně vyzkoušel i použití prvního fotovoltaického systému na světě, který umístil na protihlukové stěně. I zde je cílem vyrobit trakční proud, který je určený ke spotřebě přímo na železnici.