V Česku se začne testovat první vodíkový vlak
Inspirováno Německem
Neustále rostoucí ceny energií a pohonných hmot, zastarávání technologií, hlavně ale výrazně ekologičtější provoz. To jsou důvody, proč se v Evropě stále častěji mluví o vodíkových vlacích.
V příštích dvaceti letech budou v Evropě postupně nahrazeny tisíce naftou poháněných železničních vozidel alternativami přívětivějšími k životnímu prostředí. Naftou poháněná vozidla zajišťují v současnosti provoz na neelektrifikovaných železničních tratích. Například v Německu tvoří neelektrifikované tratě přibližně 50 procent celé železniční sítě.
K náhradě naftou poháněných vozidel vozidly bezemisními je podle místních podmínek vhodné použít elektrický trakční pohon ve třech základních alternativách: liniová elektrifikace a elektrická vozidla pro trolejové napájení, nabíjecí zdroje a vozidla s lithiovými akumulátory, či vodíkové plnící stanice a vozidla s vodíkovými palivovými články. Pro každou z těchto technologií je nutno koordinovaně řešit infrastrukturní a vozidlovou část. Cílem je společně nabídnout systémové řešení i pro aplikaci vodíku.
Už rok jezdí v Německu na trase mezi dolnosaskými městy Cuxhaven a Bremerhaven vlak s vodíkovým pohonem. Jde o vůbec první vodíkový vlak v ostrém provozu na světě. Provoz se podle výrobce Alstom vyplatí, spokojený je i přepravce. V budoucnu by měly Německo brázdit i další vodíkové vlaky.
První projekt v Česku
Vlaky na vodíkový pohon se stanou možná brzy i realitou v Česku. Začíná se totiž rodit první projekt, který systematicky řeší možnosti nasazení vodíkových vlaků. Sběr dat, jejich vyhodnocování, testování a prověřování má začít na trati mezi Libercem a Ústím nad Labem.
Tratě, kde by se vodíkové vlaky mohly objevit nejdříve a kde by byly technicky a ekonomicky vhodným řešením proti současným technologiím, má vytipovat studie, na které se podílí Výzkumný ústav železniční (VUZ). Navrženo bylo celkem 16 tratí.
Po trati z Ústí nad Labem do Liberce, na níž by vodíkové vlaky v testovacím režimu měly vyjet jako první, budou následovat další. Mezi aktuálně vybranou šestnáctkou jsou také úseky z Kolína do Šluknova, z Prahy a Pardubic do Liberce nebo trať z Plzně do Mostu.
„Pro pilotní test vodíkových vlaků, kterou bude provádět norský partner Sintef, byla vybrána trať Ústí nad Labem – Děčín – Česká Lípa – Liberec o délce 113 km. U té provede Sintef posouzení technické a ekonomické vhodnosti vodíkových vlaků na této trati a následně budou podle výsledků této analýzy revidovány parametry výběru trati,“ uvedla mluvčí VUZ Radka Pretlová.
Vodíková lokomotiva od firmy Alstom představit prošla už v minulosti testy na zkušebním okruhu Výzkumného ústavu železničního. Zatím ale není upřesněn konkrétní termín zahájení testování provozu vodíkového vlaku
Projektu, který nese název Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích, se kromě VUZ účastní také Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, norský Sintef a vede jej společnost ÚJV Řež. Financován je z norských fondů, probíhat má do roku 2024.