Umožní nová baterie dojezd až  2 000 km pro elektromobily?

Jedním ze slibných nástupců Li-Ion baterií by se mohly stát  lithium-sírové (Li-S) baterie. Podle sdělení australského společnosti Brighsun New Energy (dále jen „Brighsun“)  nová technologie Li-S baterií umožní elektromobilům poskytnout teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.

Zdroj: Brighsun

Zdroj: Brighsun

 

Přichází revoluce v akumulaci energie?

 

Společnost Brighsun nedávno oznámila, že pracuje na nové generaci Li-S baterií. Na základě téměř osmiletého vývoje se firmě podařilo vyvinout akumulátor, který by mohl elektromobilům poskytnout teoretický dojezd přes 2 000 km na jedno nabití.

 

Nové Li-S baterie mají 5 až 8krát větší kapacitu než běžné lithiové dobíjecí baterie podle prohlášení společnosti Brighsun. Navíc, firma tvrdí, že její lithium-sírové baterie si dokáží udržet 91 % své kapacity po 1700 cyklech rychlého nabíjení rychlostí 2C (plně nabité a vybité za 30 minut). Společnost dodává, že tyto baterie dokážou uchovat 74 % své původní kapacity i po 1 000 cyklech při rychlosti 5C (plně nabité a vybité za 12,5 minuty).

V čem je nová baterie unikátní?

Většina tradičních baterií na bázi lithia (Li-Ion, LiFePo) disponuje poměrně malou energetickou hustotou, vysokou degradací a k jejich nedostatkům patří i poměrně vysoká cena.

 

Na výše uvedené nedostatky tradičních baterií nabízí „řešení“ firmy Brighsun, které se podařilo díky patentované technologii  podařilo vyvinout vysoce výkonné a bezpečné Li-S baterie. Firmě se podařilo zabránit tvorbě polysulfidu na sírové katodě a tím účinně potlačit tvorbu dendritů na anodě Li-S baterie.

 

Právě dendrity způsobují degradaci tradičních lithiových baterií. Dendrity navíc mohou prorůst mezi oběma elektrodami tak, že způsobí zkrat, přinášejí i riziko vzplanutí/výbuchu baterie.

 

Kromě bezpečnosti a vysoké kapacity k přednostem technologie Brighsun patří také nízké výrobní náklady Li-S baterií, které jsou dvakrát nižší než u konvenčních lithium-iontových baterií. Cena se očekává pod hranicí 100 australských dolarů za 1 kWh.”  

 

Podle sdělení společnosti, ani dodávky surovin pro výrobu nové baterie nejsou problémem. Lithium a síra jsou v Austrálii široce dostupné s dostatečným zásobováním na stovky let“, informuje společnosti Brighsun.

Kdy přijde masová výroba?

Společnost Brighsun na svém webu oznámila, že finišuje přípravu komerční výroby nových Li-S baterií. Neuvedla však ani termín zahájení výroby, ani svoji výrobní kapacitu.

 

S ohledem na fakt, že investice do výrobních zařízení v řádu „gigawatt“ představují obří investice, nelze reálně očekávat, že se tento typ baterie brzy objeví na trhu. Ve svém prohlášení to konec konců prohlašuje i samotná společnost Brighsun, která hledá investory za účelem zahájení masové výroby a testování těchto Li-S baterií.

 

Kromě elektromobilů nebo stacionárních baterií pro skladování energie z OZE nový typ Li-S baterií  může najít i uplatnění v mobilních telefonech. Pokud se tato technologie dostane v budoucnosti na trh, pak moderní smartphone by mohl díky jejich baterii vydržet v provozu i celý týden. Toto je mnohem více, než zvládnou dnešní baterie.