Trutnov sází na vodíkovou budoucnost v kombinaci se solární energetikou

Na okraji Trutnova by mělo vyrůst nové centrum pro bezemisní dopravu. Bude vybavenou  sluneční elektrárnou a vodíkovou čerpací stanicí. Doprava po městě a do blízkých Krkonoš by se tak mohla díky tomu stát zcela bezemisní. Informuje o tom Deník.

Wikipedia


Příprava projektu

Navzdory tomu, že v současnosti dálnice zatím do města nevede, vozy na elektřinu jsou spíš drahou hračkou a vodíkový pohon stále působí jako sci-fi, tento projekt Trutnov nejenže myslí úplně vážně, ale chce ho uskutečnit i velmi brzo.

Na projektu centra pro bezemisní dopravu pracuje společnost Bateson Plus. „Je to zatím jen záměr, revoluční myšlenka, ale ne tak úplně nereálná. Mezi Trutnovem a Krkonošemi bude jezdit doprava jen na elektřinu nebo vodík. A „pumpu“ budou vozy mít v moderním centru na bývalém Popílkovém jezeru,“ informuje Richard Turek, jednatel společnosti Bateson Plus.

Trutnov patří k hrstce českých měst, která vidí budoucnost ve vodíkové hromadné dopravě. V místě, kde se jednou bude sjíždět z dálnice, by se mohla odehrávat malá vodíková revoluce. Motoristé s benzínovými či dieselovými motory by své vozy nechali stát na odstavném parkovišti a po městě nebo do hor by se nechali vozit už jen elektřinou nebo vodíkem poháněnými auty či autobusy. 

Inovativní projekt s podporou města

„Je to inovativní projekt, který jsme nikde neokoukali. Provoz vodíkových autobusů do horských středisek bychom chtěli začít testovat do dvou let,“ potvrdil jednatel společnosti Richard Turek.

Město plánuje, že na rekultivovaném místě po elektrárenském odpadu vznikne neobvyklé energetické centrum. Srdcem centra bude fotovoltaická elektrárna u rekultivovaného popílkového jezera. Jejím posláním však nebude výroba proudu do sítě, ale produkce vodíku elektrolýzou vody. „V Evropě jsou velké snahy do roku 2020 připravit infrastrukturu k rozběhnutí vodíkových technologií v dopravě,“ dodává Turek.

Trutnov nyní myšlenku podpořil schválením zvláštního Memoranda o porozumění, ve kterém si obě strany přislíbily další vzájemnou spolupráci na uvedení nápadu do života. Město má už nyní jasnou vizi – mít bezemisní dopravu. „Naftě prostě odzvonilo. Budoucnost je v nových technologiích,“ prohlásil trutnovský starosta Ivan Adamec.

Vodík je podle odborníků palivem budoucnosti. Hovoří se o něm jako o nevyčerpatelném zdroji. Auta s vodíkovým pohonem navíc nezvyšují emise skleníkových plynů, protože z výfuků vychází jen vodní pára.

„Náklady na pořízení jsou sice vyšší, ale zato provoz je o polovinu levnější než u běžného autobusu. Vlastně je to takový trolejbus, který si však elektrickou energii vyrábí sám s pomocí vodíku, přitom jedinou odpadní látkou je čistá voda. Očekáváme, že by tento typ pohonu mohl nahradit zhruba za deset nebo patnáct let naftové,“ myslí si vedoucí oddělení vodíkové technologie ÚJV Aleš Douček.