Toyota investuje do výstavby nové továrny na zpracování lithia

Japonská automobilka Toyota  v červnu letošního roku začala s výstavbou první továrny na čištění lithia pro výrobu autobaterií v Japonsku. Jedná se o společnou investici japonského koncernu a australské těžební společnosti Orocobre a zároveň o další krok k vyšší nezávislosti ve výrobě elektromobilů a hybridů. 

Toyota


Výroba začne v roce 2021

Nová továrna zahájí provoz v roce 2021. Surovinu bude zpracovávat ze společného dolu Toyoty a Orocobre v Argentině. Jedná se o společnou investici japonského koncernu a australské těžební společnosti Orocobre a zároveň o další krok k vyšší nezávislosti ve výrobě elektromobilů a hybridů.

Společnosti Toyota Tsusho Corp. a Orocobre v dubny rozhodly o výstavbě továrny Naraha zaměřené na produkcí čistého hydroxidu lithného, který se používá v bateriích elektromobilů a hybridních vozů.

Jedná se o první podnik tohoto typu v Japonsku. Větší část produkce poputuje k japonským výrobcům baterií. Hydroxid lithný se bude zpracovávat z uhličitanu lithného těženého v dole Olaroz v severní Argentině, který v současné době Toyota společně s Orocobre rozšiřují.

Větší kontrola nad zajištěním dodávek klíčových komponentů

Toyota Tsusho koupila v roce 2018 15 % podílů v australské těžební společnosti, investice přišla na 282 milionů dolarů. Výsledkem spolupráce je zvýšení těžby o 25 000 tun, což nyní činí celkem 42 500 tun lithia ročně.

Výstavba továrny Naraha byla zahájena v červnu, přičemž uvedení do provozu se plánuje na první polovinu roku 2021. Podnik by měl zpracovávat 9 500 tun suroviny ročně se ziskem 10 000 tun hydroxidu lithného.

Toyota tak cílí k větší kontrole nad řetězcem dodávek baterií, který jí umožní dále vyvíjet nabídku hybridních a elektrických automobilů. Toyota je největším producentem hybridů na světě. V roce 2018 prodala společnost více než 1,6 milionu těchto vozů. 

Toyota potřebuje trakční baterie i do vodíkových elektromobilů (FCV), jako jsou Toyota Mirai, které sice čerpají proud především z vodíkových palivových článků, nicméně baterii využívají k ukládání energie získané při brzdění. Japonský producent má v plánu dosáhnout v roce 2025 úrovně prodeje 5,5 milionu elektrifikovaných vozů ročně, aby tvořily polovinu objemu aut dodaných zákazníkům v průběhu roku.