Tesvolt sází na bezdrátové dobíjení elektromobilů

Německý výrobce bateriových systémů Tesvolt provedl akvizici společnosti  Stercom Power Solutions, která se zabývá přenosem elektřiny bez kabelů pomocí systému indukce na bázi magnetických cívek pro elektromobily.

Zdroj: Tesvolt

Slibná technologie

„Společnost Stercom je předním technologickým specialistou, který dokázal vyvinout skutečně kvalitní produkty v oblasti indukčního nabíjení,“ vysvětluje Simon Schandert, zakladatel a technický ředitel společnosti Tesvolt.

Cílem akvizice je pomoci společnosti Tesvolt uvést na trh vysoce účinné bezdrátové nabíjecí systémy a ve střednědobém horizontu umožnit indukční superdobíjení s elektromobilů o výkonu až 200 kW. „Tím by se v budoucnu zefektivnilo i nabíjení elektromobilů za jízdy,“ dodává Schandert.

Bezdrátové nabíjení spočívá v přenosu elektrické energie indukčním způsobem (bez použití fyzických vodičů) z magnetické cívky v podlaze nabíjecího zařízení do přijímací cívky v elektromobilu. To by umožnilo mnoho krátkých, ale vysokorychlostních nabíjecích procesů – například na předzahrádkách nákupních center, na vícepodlažních parkovištích či v domácnostech. Výrobci automobilů jako Audi a BMW již instalují nabíjecí cívky do nových modelů elektrických vozidel.

Vysoký nabíjecí výkon

V současnosti nejlepší indukční výrobek na trhu má v současné době nabíjecí výkon pouze 3,2 kW. Stercom ve spolupráci s Tesvolt hodlají na trh brzy uvést nový produkt, který umožní dosáhnout nabíjecí výkon 44 kW.

„Technologie karbidu křemíku od společnosti Stercom pracuje s 95% účinností, což umožňuje vysoce efektivní přenos energie – a to na vzdálenost mezi cívkami vysílače a přijímače až 20 cm, což žádný jiný poskytovatel na trhu zatím nedokázal,“ doplňuje Daniel Hannemann, zakladatel a obchodní ředitel společnosti Tesvolt.

Nové dobíjecí stanice elektromobilů budou rovněž obsahovat inteligentní software, který řidiči přes magnetickou cívku ukáže správnou parkovací polohu vozidla.

„Díky krátkému a častému nabíjení elektromobilů odpadá potřeba velkých baterií, protože autobaterie musí mít jen asi poloviční velikost. To výrazně snižuje cenu elektromobilů a zároveň je činí lehčími, a tedy efektivnějšími,“ říká Robert Sterff, zakladatel a generální ředitel společnosti Stercom.

Možná úskalí

Podle sdělení Testovolt automobilky Audi a BMW již do svých modelů elektromobilů instalují indukční nabíjecí cívky. V některých zemích jako je Itálie, Francie či Švédsko se v současnosti testují zkušební úseky silnic, které jsou vybaveny podasfaltovými magnetickými nabíjecími cívkami.

Bezdrátové nabíjení pomocí indukce má však i své nedostatky. Krátká a silná nabíjení za provozu kladou na autobaterie vysoké nároky. V Německu probíhá velký výzkum v oblasti baterií s pevným elektrolytem, které jsou pro tyto účely obzvláště vhodné.

Zatím se také nepodařilo vyřešit otázku, jak za bezdrátové nabíjení platit. Nicméně, přední automobilky jako je BMW či Audi předpovídají v tomto desetiletí plošné pokrytí indukčním dobíjením – včetně í nákupních center, vícepodlažních parkovišť či domácností v horizontu 10 let.