Tesvolt sází na bezdrátové dobíjení elektromobilů
Slibná technologie
„Společnost Stercom je předním technologickým specialistou, který dokázal vyvinout skutečně kvalitní produkty v oblasti indukčního nabíjení,“ vysvětluje Simon Schandert, zakladatel a technický ředitel společnosti Tesvolt.
Cílem akvizice je pomoci společnosti Tesvolt uvést na trh vysoce účinné bezdrátové nabíjecí systémy a ve střednědobém horizontu umožnit indukční superdobíjení s elektromobilů o výkonu až 200 kW. „Tím by se v budoucnu zefektivnilo i nabíjení elektromobilů za jízdy,“ dodává Schandert.
Bezdrátové nabíjení spočívá v přenosu elektrické energie indukčním způsobem (bez použití fyzických vodičů) z magnetické cívky v podlaze nabíjecího zařízení do přijímací cívky v elektromobilu. To by umožnilo mnoho krátkých, ale vysokorychlostních nabíjecích procesů – například na předzahrádkách nákupních center, na vícepodlažních parkovištích či v domácnostech. Výrobci automobilů jako Audi a BMW již instalují nabíjecí cívky do nových modelů elektrických vozidel.
Vysoký nabíjecí výkon
V současnosti nejlepší indukční výrobek na trhu má v současné době nabíjecí výkon pouze 3,2 kW. Stercom ve spolupráci s Tesvolt hodlají na trh brzy uvést nový produkt, který umožní dosáhnout nabíjecí výkon 44 kW.
„Technologie karbidu křemíku od společnosti Stercom pracuje s 95% účinností, což umožňuje vysoce efektivní přenos energie – a to na vzdálenost mezi cívkami vysílače a přijímače až 20 cm, což žádný jiný poskytovatel na trhu zatím nedokázal,“ doplňuje Daniel Hannemann, zakladatel a obchodní ředitel společnosti Tesvolt.
Nové dobíjecí stanice elektromobilů budou rovněž obsahovat inteligentní software, který řidiči přes magnetickou cívku ukáže správnou parkovací polohu vozidla.
„Díky krátkému a častému nabíjení elektromobilů odpadá potřeba velkých baterií, protože autobaterie musí mít jen asi poloviční velikost. To výrazně snižuje cenu elektromobilů a zároveň je činí lehčími, a tedy efektivnějšími,“ říká Robert Sterff, zakladatel a generální ředitel společnosti Stercom.
Možná úskalí
Podle sdělení Testovolt automobilky Audi a BMW již do svých modelů elektromobilů instalují indukční nabíjecí cívky. V některých zemích jako je Itálie, Francie či Švédsko se v současnosti testují zkušební úseky silnic, které jsou vybaveny podasfaltovými magnetickými nabíjecími cívkami.
Bezdrátové nabíjení pomocí indukce má však i své nedostatky. Krátká a silná nabíjení za provozu kladou na autobaterie vysoké nároky. V Německu probíhá velký výzkum v oblasti baterií s pevným elektrolytem, které jsou pro tyto účely obzvláště vhodné.
Zatím se také nepodařilo vyřešit otázku, jak za bezdrátové nabíjení platit. Nicméně, přední automobilky jako je BMW či Audi předpovídají v tomto desetiletí plošné pokrytí indukčním dobíjením – včetně í nákupních center, vícepodlažních parkovišť či domácností v horizontu 10 let.