TeslaLeaks: První fotky nové generace bateriových článků 4680 překvapují mnohé experty

Americká automobilka Tesla uspořádala minulý týden v Grünheide u Berlína prohlídku první evropská gigatovárny. Při této příležitosti na veřejnost unikly fotky prvních bateriových článků typu 4680, od kterých si Tesla slibuje velkou revoluci v dopravě.

Zdroj: Paul Kelly

Co odkryly první fotky?

Společnost Tesla (zřejmě nechtěně) během prohlídky nové „gigatovárny“ nedaleko Berlína v podstatě odprezentovala zkušební výrobu nejen nových elektromobilů, ale také nového typu bateriových článků 4680.

Na fotkách, které na svém profilu LinkedIn zveřejnil Paul Kelly, jeden z návštěvníků eventu Tesly v Berlíně, je zachycena asi dosud nejzajímavější ukázka nového konstrukčního akumulátoru, který se skládá z cylindrických (tj. válcových) článků Tesla typu 4680. Podle předchozího sdělení Tesly se nové články vyvíjejí a vyrábějí v současnosti v jejím pilotním závodě v Kalifornii.

Ze snímků je patrné, že nové články se stávají integrovanou součástí konstrukce vozu, což by mělo výrazně snížit celkovou hmotnost a zlepšit dojezd nových elektromobilů Tesly.  Nové bateriové články pod označením 4680 představil poprvé veřejnosti přímo Elon Musk na akci Tesla Battery Day na podzim roku 2020.

Unikátní systém chlazení

První pohled na design nových bateriových článků 4680 umístěných v elektromobilu na snímcích odhalil, že ve skutečnosti se nejedná o technologie „cell2pack“, ale o technologii „pack2chassis“. V podstatě to znamená, že baterie se stávají součástí pouzdra bateriového bloku, který je umístěn v podlaze podvozku.

Velké překvapení u expertů vyvolal také systém tzv. „bočního chlazení“ u článků 4680, což je zcela nečekanou novinkou u této technologie článků.

Již dříve Tesla zdůraznila, že nové články typu 4680 přinášejí revoluci v oblasti počtu cyklů, neb-li životnosti baterií. Podle informací vedoucího vývoje bateriových článků v Tesle, vědce Jeffa Dahna, nové baterie Tesly nemají problém vydržet přes 10 000 nabíjecích cyklů, což v případě dojezdu elektromobilu 350 km znamená životnost právě přes 3,5 milionu km.

Díky vylepšené konstrukci, kdy došlo ke zvětšení cylindrických článků, budou nové baterie  až 6x výkonnější a  budou mít 5x více energie. Kromě toho Tesla slibuje, že také dojde ke snížení výrobních nákladů baterie až o 56 % oproti současnosti.

Zahájení výroby v Německu?

Nyní se zdá, že kromě továrny v Kalifornii začně Tesla vyrábět a dodávat novou technologii baterii i do elektromobilů v Evropě. Přesně tyto inovace na poli baterií budou součástí elektromobilu Tesla Model Y vyráběného v Gigatovárně Berlín.

Jak informoval osobně šéf firmy Elon Musk minulý týden v Berlíně,  první auta by tam z nové výrobní linky měla sjet ještě letos.

„Jsme připraveni zahájit výrobu za několik měsíců, v listopadu nebo v prosinci. První auta budeme dodávat, doufejme, v prosinci. V této továrně chceme ve velkém množství vyrábět levná elektrická auta a uspíšit tak energetický přechod,“ uvedl Elon Musk.

Časem by Tesla chtěla ve svém prvním evropském závodě vyrábět až 10.000 vozů denně. Předložila také plán na investici pěti miliard eur (127 miliard korun) na výstavbu továrny na baterie s kapacitou 50 GWh, jíž by měla továrna dosáhnout ke konci příštího roku. Tesla se ale obává, že bude mít obtíže se sháněním zaměstnanců a tak Musk vyzval lidi, aby se hlásili z celé Evropy.

Tesla chce ve svém závodě v Grünheide zpočátku vyrábět 150.000 elektromobilů ročně. Postupně hodlá objem produkce zvýšit až na půl milionu ročně. Předpokládá se, že nový závod vytvoří tisíce pracovních míst.