Tesla zavírá továrnu na výrobu elektromobilů, akcie prudce padají

Více než 10 tisíc zaměstnanců amerického výrobce elektromobilů a baterií Tesla v Kalifornii čeká dovolená. Včera kvůli rozhodnutí místních úřadů v boji proti pandemii COVID firma vyhlásila odstávku výroby po dobu tři týdnů ve svém závodě ve Fremontu. A pokud se stav ve Státech do té doby nezlepší, budou bezpečnostní opatření ještě prodloužena.

Zdroj: Tesla

Zdroj: Tesla

Omezení provozu

Šéf Tesly, Elon Musk, přitom ještě na začátku týdne zaměstnance ujišťoval, že se fremontská továrna kvůli pandemii koronaviru rozhodně zavírat nebude. V e-mailu zaměstnancům podle CNBC uvedl, že se od nich očekává, že budou pracovat se stejným nasazením, jako obvykle.

Tesla vyrábí ve fremontské továrně většinu svých vozů Model 3 pro západní trh. Fremont je navíc jediným místem na světě, kde Tesla vyrábí nový crossover Model Y. 

Včera však Tesla musela svoji továrnu kvůli koronaviru uzavřít. Stejně si firma počínala letos v lednu v čínské Šanghaji, kde však již ale výrobu po 10 dnech obnovila.

 

„Tesla není nepostradatelným podnikem,“ uvedl na svém Twitteru šerif kalifornského okresu Alameda County, kde se továrna nachází. „Firma může pokračovat (jen) v minimu základních operací,“ dodal. V praxi to znamená, že bude značka muset závod ve městě Fremont kvůli novému koronaviru na čas uzavřít.

 

Ve fremontském závodě, kde pracuje více než 10tisíc lidí, teď budou smět probíhat jen základní operace. Těmi jsou opatření jen ty, které zajišťují bezpečnost objektu, výplaty zaměstnanců a jejich benefity.

Prudký pád akcií

 

V důsledku uzavření továrny v Kalifornii pokračoval prudký pád akcií firma na burze v New Yorku. Hodnota cenných papírů firmy se během úterka propadla o více než 8,5 procenta. Značka, které se v druhé polovině minulého roku výjimečně dařilo, během uplynulého měsíce odepsala zhruba polovinu procent své hodnoty. V porovnání s lednem 2019 je však i přes to zhruba 56 % „v plusu“.

 

Pozastavení jediné továrny ve Státech ve Fremontu je navíc problémem z toho důvodu, že na auta prodaná v Kalifornii jsou navázané tzv. emisní kredity, které jako jediné značku v posledních dvou čtvrtletích dostaly do zisku. Příjmy ale budou v této kategorii značně zredukovány, což firemní účetnictví téměř jistě pošle zpět do hluboké ztráty

 

Experti pak očekávají, že pád bude pokračovat, přičemž je otázkou, kde se křivka nakonec zastaví. To pro Teslu opravdu není dobrá zpráva, neboť investorské peníze bude po ukončení restrikcí potřebovat jako sůl. A jelikož je evidentní, že firma je k výkyvům trhu náchylnější než kdo jiný, není jisté, kam se její hodnota vrátí.