Tesla má patent na revoluční baterii a chystá vlastní výrobu

Americká společnost Tesla si na konci dubna nechala patentovat novou bateriovou technologii. Díky vylepšené elektrodě na bázi NCA v bateriových článcích by budoucí elektromobily mohly být nejen levnější, ale také nabídnout  mnohem větší dojezd. Podle amerických médií již Tesla investuje do výrobních technologií, které jí umožní vlastní výrobu bateriových článků.

Zdroj: Tesla

Zdroj: Tesla

Patent na novou baterii

Téměř polovina ceny současného elektromobilu tvoří baterie. Pro budoucí rozvoj elektromobility je proto nutné najít výkonnější a levnější baterie, než jsou v současnosti tradiční Li-Ion/LiFePo akumulátory.‘

 

Americká společnost Tesla již usilovně několik let pracuje na vývoji nových  baterií. V rámci „utajeného projektu Roadrunner“, jehož cílem je rozjet vlastní výrobu baterií, výzkumníci Tesly pracují na nové generaci baterií,  které budou mít vyšší energetickou hustotu a budou přitom levnější, než ty současné. 

 

Cílem Tesly je zbavit se závislosti na současných dodavatelích bateriových článků (Panasonic, LG Chem) a spustit vlastní velkovýrobu baterií s cenou pod 100 dolarů za kWh. Za tímto účelem si Tesla na konci dubna nechala patentovat výkonnější Li-ion baterie s využitím NCA katody a novým pokročilým elektrolytem.

 

V testech se Tesle podařilo dosáhnout přes 4 000 cyklů v bateriových článcích vyrobených s novou katodou. Díky vylepšeným elektrodám a elektrolytu se pravděpodobně Tesle podaří dosáhnout lepší energetické hustoty než ve stávajících bateriích na bázi NMC. 

Vlastní výroba bateriových článků

Tesla to myslí opravdu vážně s výrobou vlastních bateriových článků.  V roce 2019 Tesla provedla akvizici společnosti Maxwell, jejíž technologie a patenty by měly být klíčem pro novou bateriovou technologii.

 

S ohledem na skutečnost, že si již Tesla u jihokorejské strojírenské společnosti Hanwha objednala nové stroje pro výrobu bateriových článků, lze usuzovat, že se společnost chystá rozjet jejich vlastní výrobu. Tesla však není na poli baterií žádným nováčkem. Ve spolupráci s japonským Panasonicem dokonce provozuje největší továrnu na výrobu baterií na světě v Nevadě v USA

 

Tesla by tedy v budoucnosti měla být schopna si vyrábět baterie sama ve všech svých továrnách po celém světě. Nicméně Tesla bude ještě několik let pokračovat ve stávající spolupráci s Panasonic a dalšími výrobci bateriových článků. Tesla je vázáno smlouvou o dlouhodobé spolupráci a také limitována potřebou obrovského kapitálu pro rozvoje velkokapacitní výroby bateriových článků.

 

Americká média spekulují, že již v květnu Tesla představí další o projektu a nové technologií bateriových článků v rámci svého eventu „Tesla Battery Investor Day 2020“.