Švýcaři brzy v praxi otestují první solární elektrárnu na železnici

Zdroj: Sun-Ways
Start na jaře 2025
V roce 2023 si startup Sun-Ways nechal u švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne patentoval odnímatelný systém pro pokládání solárních panelů pro železniční tratě. Právě zmíněná odnímatelnost je stěžejním pilířem celého nápadu, protože tratě čas od času vyžadují údržbu a v takovém případě musí být možné panely demontovat.
První pilotní projekt měl být spuštěn už na jaře roku 2023, nicméně švýcarský federální úřad pro dopravu projekt odmítl. Firma Sun-Ways později doložila rozšířenou technickou dokumentací a pro ověření svého konceptu železniční solární elektrárny firma znovu požádala o povolení.
Letos v říjnu již švýcarský federální úřad pro dopravu první testovací projekt schválil. V kantonu Neuchâtel ve Švýcarsku tak budou již na jaře příštího roku do nevyužitého prostoru mezi kolejemi instalovány solární panely, které se postarají o výrobu elektrické energie.
První projekt bude realizován na 100 metrovém úseku trati provozovaném společností transN. V počáteční tříleté zkušební fázi bude 48 panelů umístěno na pražcích mezi kolejemi spolu s elektrickou infrastrukturou, aby bylo možné dodávat energii do místní sítě. Náklady na první fázi projektu dosahují 585 000 CHF (tj .necelých 16 milionů Kč).
Unikátní projekt
„Bude to poprvé, kdy budou solární panely instalovány na železniční trati, po které budou projíždět vlaky,“ říká Joseph Scuderi, CEO společnosti Sun-Ways.
V první etapě projektu se na železniční svršek položí 48 panelů s výkonem 380 W. Celková plocha má činit 100 m2 a instalovaný výkon této drážní elektrárny dosáhne 18 kWp.
Instalace solárních panelů podél železničních tratí není nový koncept. Fotovoltaické komponenty namontované na železničních pražcích testují další dvě firmy, italská Greenrail a anglická Bankset Energy.
Společnost Sun-Ways používá továrně prefabrikované solární panely ze Švýcarska. Panely o šířce jednoho metru se jednoduše umístí mezi vlakové koleje a připevní se k nim pomocí pístového mechanismu. Panely se roboticky pokládají ze speciálního vlaku principu rozvíjení koberce.
Elektřina vyrobená fotovoltaickým systémem bude dodávána do elektrické sítě a využívána k napájení domácností, protože její dodávání do železničního provozu by v současné chvíli byl příliš složitý proces.
Solární panely podle sdělení společnosti Sun-Ways lze instalovat ručně nebo mechanicky pomocí železničního stroje speciálně navrženého společností Scheuchzer SA, která se specializuje na údržbu železnic.
Sun-Ways prohlašuje, že nová technologie je schopna instalovat až 1 000 m2 solárních panelů za den. Každý prvek solární instalace lze také rychle demontovat, aby bylo možné provést údržbu trati nebo jej vyměnit.
Podobné projekty začíná společnost Sun-Ways rozvíjete ve Francii, Jižní Koreji, Španělsku a Rumunsku. Současně podle sdělení společnosti probíhají jednání s potenciálními partnery v Číně, Thajsku, Austrálii a Spojených státech.
Obrovský potenciál i možné problémy
Podle údajů společnosti Sun-Ways se díky nové technologii solárních panelů na kolejích může v rámci národní železniční sítě ve Švýcarsku vyrobit jednu terawatthodinu (TWh) solární energie ročně, což odpovídá přibližně 2 % celkové švýcarské spotřeby energie.
Asi největší výzvou pro tento projekt jsou poměrně vysoké náklady. Navíc, kvůli horizontální instalaci panelů je nutno počítat s trochu sníženou výrobou energie ve srovnání se situací, kdy by byly panely naklopeny vertikálně směrem na jih.
Celý projekt vypadá zajímavě na papíře, ale ve skutečnosti může čelit mnoha problémům spojeným s výrobou solární energie na železničním svršku. Možným rizikem je vznik mikrotrhlin v panelech v důsledku vibrací z železničního provozu.
Dalším problémem může být pokles účinnosti panelů v důsledku zašpinění a také servis panelů na železniční trati. Nemalou výzvou může být zimní provoz, kdy na kolejích bude sníh a led, jenž bude omezovat výrobu elektřiny z panelů.
Svoji technologii firma Sun-Ways představuje v níže uvedeném videu.