Sven Bauer (BMZ): Na baterie se bude stát ještě dlouho fronta
Dodací lhůty elektromobilů se neustále prodlužují. Můžete nám pane Bauere vysvětlit, proč v současné době existují velké problémy u výrobců elektromobilů, kterým stále schází baterie?
Podívejme se na situaci na trhu s ročním odstupem. Na začátku pandemie v roce 2020 se automobilový průmysl snažil nejprve udržet svou likviditu. Proto automobilové společnosti tehdy zrušily své objednávky. Ale již v červenci 2020 se výrobní linky automobilek rozběhly všude na plné obrátky.
Poté výrobci automobilů znovu zadali objednávky. A proto se poptávka najednou téměř zdvojnásobila.
Lze to dokázat pomocí dat?
V roce 2020 si výrobci automobilů předobjednali 2,4 miliardy bateriových článků od společnosti LG Chem v Jižní Koreji, ale nakonec zakoupili pouze 1,6 miliardy článků. Pro rok 2021 si výrobci automobilů předobjednali 5,9 miliardy článků, ale reálně letos obdrží pouze 3,1 miliardy článků.
Proč? Vzhledem k vývoji situace společnost LG Chem nyní primárně dodává většinu své produkce zákazníkům mimo automobilový průmysl, a to těm, kteří v loňském roce prostě ne porušili „pravidla hry“. Takto funguje buněčný trh „bateriových článků“, který jedná nemilosrdně.
Znamená to, že smlouvy na dodávky od automobilek nejsou skutečné smlouvy, jen něco jako prohlášení o záměru?
Na začátku smluvního období výrobci automobilů poskytnou odhad rámcové poptávky množství článků, které budu potřebovat pro celý modelový cyklus na několik let dopředu. To jím dá silnou vyjednávací pozici u dodavatelů. Nakonec se však jedná pouze o poměrně nezávazné údaje o výrobních plánech na delší časové období.
Následně dochází k tzv. „zmrazené zóně“ pro podávání závazných objednávek článků na dva až čtyři měsíce předem. Z tohoto důvodu je však pro výrobce článků z dlouhodobého hlediska extrémně obtížné plánovat výrobu. A naopak to také znamená, že stěží získáte články, které potřebujete v požadovaném času, nebo také máte smůlu a nedostanete od výrobců vůbec nic.
Odkud automobilky získají 2,8 miliardy článků, které LG Chem nemůže dodat v roce 2021?
To je velký problém. Nyní si musí najít jiné dodavatele, což není tak snadné. V současné době však nejen, že schází dostatečné výrobní kapacity u výrobců článků.
Také kvůli logistických problémům s dopravou nelze vyrobené články snadno dopravit do Evropy. Například nedávno byl obrovský nedostatek volných kontejnerů pro lodní dopravu mezi Asii a Evropou, a proto se ceny za dopravu zdvojnásobily až zpětinásobily. Před „koronou“ nebyly žádné takové problémy.
Vaše společnost BMZ vyrábí baterie pro širokou škálu aplikací a musí proto nakupovat lithium-iontové (Li-Ion) články v Asii. V současnosti totiž neexistují dostatečné výrobní kapacity Li-Ion článků vyráběných v Evropě. Už jste zažili, že vám články nejsou dodávány kvůli nedostatku výrobních kapacit?
Nejprve je nutné rozlišit mezi typy článků – tj. Pouch Cells ( pouzdrové články a Prismatic Cells (prizmatické články), které používají automobilky jako je VW, BMW nebo Daimler, a Round Cells (tj. kulaté články), jenž používá naše společnost nebo Volvo, Tesla či Jaguar. Například v případě kulatých článků konkurujeme Tesle. Tesla nakupuje miliardu kulatých článků ročně, což je čtyřikrát více než naše společnost BMZ.
V minulosti se nám již několikrát stalo, že výrobce odmítl naši objednávku článků. Ale doposud jsme vždy dokázali najít řešení tím, že danou objednávku realizoval jiný z hlavních světových výrobců článků.
V současnosti firmy, které nakupují pouze 20 milionů článků ročně, nemají absolutně žádnou šanci toto zboží od dodavatelů získat. To je smutné, ale pravdivé konstatování.
Investují nyní výrobci článků do dalších výrobních kapacit? Je to přece skvělý byznys?
Společnost LG Chem v současné době staví devět nových výrobních linek na výrobu bateriových článků v Polsku a v Asii. Výstavbu trvá déle než rok. Díky této investici pak LG dokáže navýšit výrobu o dalších 900 milionů článků.
Nicméně, LG tím ale nedokáže zcela pokrýt stále rostoucí poptávku. A tak to chodí všude. Poptávka bude v budoucnu nadále růst rychleji než výrobní kapacita. To platí nejen pro výrobu elektromobilů, ale také pro poptávku v oblasti akumulátorů pro skladování energie z OZE, pro vysokozdvižné vozíky, bagry a elektrické autobusy.
Jaké do má dopady na ceny bateriových článků?
Samozřejmě, že to má velký dopad na ceny. Články nyní dostane ten, kdo za ně zaplatí nejvyšší cenu. Momentálně již neplatí ani dlouhodobé smlouvy na dodávku článků.
Jak na to reaguje Evropa?
Jeden příklad: Švédský bateriový startup Northvolt buduje nové výrobní články v Evropě. Jejich výroba bude probíhat zcela bez emisí CO₂, což je to velmi dobrý argument.
Northvolt je ale o dva roky pozadu z hlediska použité technologie článků, a je také až o 30 procent dražší než Korejci a Japonci. A to ještě nemluvíme o Číňanech, kteří jsou o dalších 20 procent levnější.
Vypadá to, že v Evropě není naděje, že brzy vznikne německá nebo evropská společnost na výrobu článků, která může být na trhu úspěšná…?
Naděje existuje. Společnost LG Chem staví novou bateriovou továrnu v Polsku, společnost Samsung v Maďarsku, společnost CATL v německém Durynsku a brzy i společnost Svolt opět v německém Saarbrückenu.
Bohužel ani jedna z výše uvedených společností není německou….
A jak se bude dále situace vyvíjet?
Další vývoj vidím ve dvou etapách. Nejprve kvůli rostoucí poptávce ze strany automobilek budou asijské společnosti investovat do výstavby bateriových továren v Evropě- jsou to společnosti jako je: Samsung, LG Chem, CATL, Svolt, SK Innovation a BYD.
Ve druhé fázi – v Evropě vznikne dostatečné množství výrobních kapacit na výrobu bateriových článků. Ale pokud se jedná o vlastnictví, pak prim zde budou hrát asijské firmy jako LG Chem, CATL nebo Samsung.
Sitauce jako ve výrobě bateriových článků, panuje i ve výrobě čipů, kterých je ve světě obrovský nedostatek. Navíc, se všeobecně předpokládá prudký růst výroby elektromobilů ve světě. Co bude dále následovat?
Bude to velmi těžké. Je možné, že se malá průmyslová odvětví brzy otřesou, protože nebudou mít co vyrábět kvůli nedostatku komponentů. Může se jednat o výrobce vysavačů, akumulátorových šroubováků nebo robotických sekaček na trávu, které se pak již nemusí dále vůbec vyrábět v Evropě.