StoreDot slibuje extrémně rychlé nabíjení lithiových baterií

Izraelský startup StoreDot již několik let pracuje na nové technologii lithiových baterií, které lze dobít za stejnou dobu jako trvá natankování běžných vozidel. Letos v září firma oznámila velice slibný prototyp revolučního bateriového článku.

Zdroj: StoreDot

Výroba je plánována v roce 2024

Firma StoreDot z Izraele nedávno podala novou patentovou přihlášku na technologii, jež má způsobit revoluci v dobách nabíjení baterií elektromobilů. Firmě se prý povedlo vyrobit prototyp 4680 baterie, u které tvrdí, že se dobije pouze za 10 minut. Na podobné technologii pracuje i americká Tesla.

Tyto články s označením 4680 jsou podle Tesly oproti klasickým větší, ovšem za to mají poskytnout až 5× více energie či 6× vyšší výkon. Od plnohodnotné výroby těchto baterií z továren Tesly nás však dělí ještě pěkná doba.

Nová bateriová technologie StoreDot by tak měla nabídnout možnost nabíjení mnohem vyššími nabíjecími proudy než jsou dnes používané. Tím dojde k razantnímu vylepšení doby nabíjení, a to zároveň bez snížení bezpečnosti celého procesu.

Navíc, StoreDot tvrdí, že začátek výroby nových bateriových článků by mohl být spuštěn již v roce 2024.

Důraz na rychlost nabíjení

Startup StoreDot se již několik let zaměřuje na zlepšování rychlosti nabíjení baterií do elektrických vozů. Již v roce 2019 se firmě povedlo například demonstrovat dobití elektrického skútru za pouhých 5 minut.

Nyní generální ředitel společnosti StoreDot, Dr. Doron Myersdorf, oznámil: „Dosažení cíle extrémně rychlého nabití bateriového článku za pouhých 10 minut jsme měli v plánu již od samého počátku StoreDotu. Po třech letech vývoje a testování jsem na tento úspěch nesmírně hrdý.“

Nová technologie bateriových článků nese název XFC. Podle prohlášení společnosti StoreDot by navíc podle společnosti měla být nabídnuta jako open source, tedy jako technologie, která bude dostupná i pro ostatní vývojáře baterií či automobilky.

Společnost tak chce přispět ekosystému elektromobility a baterií jejichž technologie jsou právě pro růst tohoto segmentu zásadní.

Patent, který nyní společnost podala zahrnuje pokroky jak v oblasti hardwaru tak i softwaru, který celý nabíjecí proces řídí. Díky takzvané funkci booster je pak možné baterii analyzovat a v reálném čase upravit její schopnost přijímat vyšší nabíjecí proud. Software by měl tak řešit i rychlé nabíjení bez přehřívání.

Na výrobě podobných baterií poslední dobou pracuje hned několik společností, které doufají, že budou moci posloužit jako výrobce baterií Tesly. Mezi firmy LG Energy Solutions, CATL, Toyota  či Samsung SDI.