Stanou se solární dálnice již brzy realitou?

Švýcarské společnosti Energypier a Helion hodlají v příštím roce postavit první solární dálnice. Díky speciálním konstrukcím z fotovoltaických panelů se bude přímo nad povrchem dálnice či v podobě protihlukových bariér vyrábět zelená energie. Díky tomuto unikátnímu konceptu se tak švýcarské dálnice změní v obří solární elektrárnu.

Zdroj: EnergyPier

Dálnice jako solární elektrárna

Ve Švýcarsku již delší dobu zvažují využití solárních panelů jako protihlukových stěn kolem silnic a dálnic. Další mnohem větší potenciál pro výrobu solární energie ve Švýcarsku mají tzv. „solární dálnice“- jedná se o úseky dálnic či silnic, které budou mít po celé délce nad sebou umístěné fotovoltaické panely. Celkem se jedná o 1500 km dálničních úseků, které nejsou vedeny v tunelech ve Švýcarsku.

Ministryně energetiky Simonetty Sommarugaové již pověřila švýcarský federální silniční úřad (ASTRA), aby pro výrobu elektřiny ze solárních panelů zpřístupnil všechny vhodné dálniční trasy. Již v příštím roce začnou ostré testy pilotního projektu solárních panelů nad dálničními tahy, jak informuje švýcarský portál MZZ magazin.

První pilotní projekty

Švýcarské silnice či dálnice budou mít brzy dvojí využití. Švýcarská společnost Energypier chce na dálnici A9 nedaleko města Fully umístit téměř 40 tisíc solárních panelů na dálničním úseku v délce 1,6 kilometrů. Stavební povolení by mělo být k dispozici do konce letošního roku s tím, že samotná výstavba by mohla začít počátkem roku 2023.

První pilotní projekt solárních panelů nad dálnicí by mohl vyrobit elektřinu zhruba kolem 50 GWh ročně. To by měl být dostatek pro zásobování více jak 12 tisíc domácností. Společnosti Energypier se již podařilo získat jako investora jednu z největších elektrárenských společností v západním Švýcarsku.

Druhý pilotní projekt by měl být realizován v Neuenhofu a Leuzigenu. Zde hodlá společnost Helion realizovat dvě instalace solárních panelů do stávajících protihlukových bariér.

„Správce dálnic a silnic Astra nám již obě lokality schválil pro realizaci projektu v  květnu 2021,“ říká Samuel Beer, ředitel společnosti Helion. „Oba projekty již připravujeme a stavbu hodláme dokončit počátkem roku 2023.“

Velký potenciál

Myšlenky na umístění solárních panelů přímo nad dálnice nejsou žádnou novinkou. Nový koncept fotovoltaické silnice již delší dobu připravuje například rakouský výzkumný ústav AIT ve spolupráci s německým Institutem pro solární energii Fraunhofer ISE v rámci projektu PV-SÜD.

Teoretický potenciál využití fotovoltaiky na dálnicích je v  Německu obrovský. Pokud vezmeme v úvahu všech 13 000 km sítě německých dálnic, které mají průměrnou šířku cca 24 metrů, pak v případě využití FV panelů o kapacitě 180 wattů na metr čtvereční pro pokrytí dálnic by mohlo umožnit realizaci až  56 GW nových fotovoltaických elektráren v Německu. To představuje téměř stejný instalovaný výkon, kterým v současnosti disponují všechny stávající fotovoltaické elektrárny v Německu (cca 52 GW).

Podle zástupců společnosti Helion a Energypier má Švýcarsko obří potenciál ve výrobě solární energie na „dálnicích“. V optimističtějším scénáři by místní dálniční síť mohla vyrobit až 10 terawatthodin solární energie ročně. To je zhruba  dvě třetiny výroby elektřiny z jaderných elektráren ve Švýcarsku.

Smysluplné využití dálnic a silnic

Instalací solárních panelů nad povrchy dálnic nebo silnic vědci hodlají vyřešit několik problémů najednou. Prvním je omezení hluku od projíždějících aut a kamionů, druhým je výroba čisté elektřiny a třetím ochrana povrchu vozovky před nepříznivými klimatickými vlivy.

Kromě výroby čisté energie by solární přístřešky mohly pozitivně přispět i  k ochraně silničního povrchu před negativním vlivem způsobeným působením sněhu, ledu či vody na asfaltové povrchy silnic.

Zastřešení některých dálničních tras může mít také smysl také kvůli tomu, že za několik let bude většina vozidel poháněna elektřinou. Zvýší se také potřeba elektřiny pro dobíjecí stanice podél dálnic či silnice.

Mezi omezující faktory při výrobě solární energie z dálnic patří blízkost domů, protipožární předpisy a také požadavky na bezpečnost provozu. Navíc, čím vzdálenější je přípojný bod do energetické sítě, tím jsou tyto projekty dražší.

Asi největší překážkou při realizaci těchto projektů jsou vyšší počáteční investiční výdaje oproti tradičním pozemních solárním elektrárnám.