Proč ministr Havlíček torpédoval poslanecký návrh na změnu překompenzace solárních elektráren?

Po dlouhém vyjednávání s šéfy politických stran a v Hospodářském výboru ministr průmyslu Karel Havlíček prosadil kontrolu překompenzace podpory pro solární elektrárny postavené před 10 lety. Rozhodující bitva o 300 miliard na podpoře se však svede ve druhém čtení novely ve sněmovně v dubnu.

Dvě alternativy

Ještě minulý týden zástupci oboru zelené energetiky úspěšně lobovali za změnu novely zákona o podporovaných zdrojích energie (NZPOZE). V té době to vypadalo, že v rámci NZPOZE bude sporný vládní návrh na omezení ziskovosti solárních elektráren na 6,3 procenta ročně přehodnocen.

Na klíčovém jednání Hospodářského výboru na konci března však vláda prosadila svoji verzi NZPOZE. Vláda bude při posuzování podpory brát v potaz tzv. vnitřní výnosové procento (IRR).

Pokud výnosové procentu u větrných, vodních či geotermálních elektráren překročí 7 %, podpora bude omezena. U fotovoltaických zdrojů bude kritérium přísnější, a to ve výši 6,3 %. Naopak u biomasy a bioplynu bude výnosový strop vyšší. Zatímco IRR u biomasy by nemělo překročit 9,5 %, u bioplynu počítá návrh zákona s 10,6 %.

Podle Havlíčka se současná vláda pomocí NZPOZE snaží napravit selhání sněmovny v roce 2010, kdy se ještě dalo omezit nekontrolovaný solární boom. „V důsledku fatálního selhání sněmovny před 10 let jde ročně na podporu fotovoltaiky více než 29 miliard. Současná sněmovna má možnost toto velké selhání nyní napravit,“ zdůraznil Havlíček.

„Jako akceptovatelnou variantu pro MPO považuji pro fotovoltaiku navýšit IRR na 8,4 % při současném zvýšení stávající solární daně o 10% pro fotovoltaické elektrárny postavené v letech 2009-2010,“ dodal Havlíček.

Ministrovo torpédo

Zástupci poslaneckých klubů se minulý týden shodli, že férové bude zavést pro všechny obnovitelné zdroje limit ziskovosti 10,6 procenta ročně. Členové sněmovního hospodářského výboru se však na posledním jednání ve středu neshodli na tomto návrhu a ve hlasováním toto bylo zamítnuto.

Do druhého čtení proto postupuje původní vládní znění NZPOZE, které nastavuje výnosnost pro fotovoltaiku na úrovni 6,3 %. Toto jednoznačně znevýhodňuje provozovatele fotovoltaických elektráren, jelikož jiné obnovitelné zdroje energie přitom dostaly povolenou výnosnost mnohem vyšší.

Během projednávání NZPOZE v Hospodářském výboru ve středu 31. března se diskutovalo 21 pozměňovacích návrhů. Nakonec prošly jen dílčí úpravy vládního návrhu NZPOZE. Například návrh poslance Pavla Pustějovského (ANO) na prodloužení mandátu členů Rady Energetického regulačního úřadu o pět měsíců tak, aby mandát začínal v lednu a nikoliv v srpnu.

Proti vládním škrtům v platbách majitelům solárních elektráren vystoupili na jednání výboru hlavně poslanci Marian Jurečka (KDU-ČSL) a Petr Dolínek (ČSSD), avšak jejich návrhy podpořila jen čtvrtina ze 16 přítomných členů výboru.

„Pokud návrh na sjednocení IRR pro všechny zdroje ve výši 10,6 % skončí na této hodnotě, pak je to výsměch. Je to absolutně nepřijatelné, jelikož to znamená vítězství velkých provozovatelů solárních elektrárny,“ řekl ministr Havlíček v komentáři, proč tento návrh „torpédoval“.

Velká bitva ve sněmovně

Podle vyjádření zástupců solární branže poslanci Hospodářského výboru promeškali šanci nastavit jasné a transparentní podmínky pro všechny druhy obnovitelných zdrojů energie. Poslanci současně takto vyjádřili, že jim nevadí diskriminace některých obnovitelných zdrojů, na kterou upozorňovaly průmyslové svazy, ministerstva i Legislativní rada vlády.

Podle expertů současné nastavení IRR pro solární elektrárny znamená ztrátu podpory až pro polovinu dotčených zdrojů. V podstatě se tak bude ve 2. čtení NZPOZE v dubnu hrát až o 150 miliard na podpoře pro fotovoltaiku.

Nicméně, stále existuje reálná šance na přehodnocení vládního návrhu na krácení podpory pro fotovoltaické elektrárny ve druhém čtení NZPOZE. V této souvislosti lze očekávat poměrně bouřlivé projednávání s ohledem na blížící se podzimní parlamentní volby.

Pokud novela projde v původním znění, způsobí to obrovskou nestabilitu v celém sektoru. Mnoho investorů pak může vést se státem soudní spory a arbitráže.