Solární nabíječky představují slibnou cestu k rozvoji elektromobility

Nabíjení elektromobilů přinese v budoucnosti zvýšené nároky na kapacitu energetických sítí. K řešení problémů s tím spojených by mohly přispět solární nabíječky. Jejich rozvoj zatím táhnou především technologické firmy v USA. V Evropě je jednou ze společností, které se snaží tento nový trend zachytit, i česká energetická společnost ČEZ.

Zdroj: BMW

Zdroj: BMW

Reakce na rychlý růst trhu elektromobility

 

Prognóza společnosti Wood Mackenzie předpovídá, že globální trh oblasti nabíjecích systémů pro elektromobily vzroste v příštích pěti letech téměř trojnásobně.  A Mezinárodní energetická agentura (IEA) odhaduje, že do roku 2030 se poptávka globální flotily elektrických vozidel po elektřině zvýší ve srovnání s rokem 2018 desetinásobně a dosáhne téměř 640 TWh, což je zhruba roční současná spotřeba elektřiny Francie a Španělska dohromady.  

Pokud by měly být elektromobily (EV – electric vehicle) v budoucnosti závislé jen na energetických sítích, bude podle IEA nezbytně nutné řešit problémy jako je například nekontrolované napájení v době energetické špičky a z toho plynoucí riziko přetížení přenosových sítí.

K jejich řešení by mohly přispět solární nabíječky, které už dnes v USA, kde je jejich využívání nejdál, nákladově vycházejí na přibližně 65 tisíc USD za jednu, tedy levněji, než ve velkých městech vyjdou včetně kabelového připojení k síti klasické dobíjecí stanice. Lídrem v rozvoji této technologie je společnost Envision Solar ze slunného kalifornského San Diega, která nedávno uvedla na trh nabíjecí stanici s patentovanou technologii sledování slunce s obloukem 360 stupňů.

V nasazení solárních nabíječek si ale velmi dobře vede například i Madison, hlavní město státu Wisconsin vysoko na severu USA. Současných 36 magistrátních elektromobilů zásobují elektřinou tři solární nabíječky. Každá z nich má výkon 4,3 kW a je schopna současně nabíjet dvě auta. Město hodlá do roku 2030 dosáhnout 100% uhlíkové neutrality. Už letos chce uvést do provozu první elektrické autobusy a středně těžké i těžké nákladní vozy.

První projekty v Česku

 

Studie Wood Mackenzie upozorňuje, že ideální nasazení solárního nabíjení EV je na parkovištích velkých zaměstnavatelů. Zatímco lidé jsou v době, kdy je nejvíce slunečního svitu, v práci, jejich elektromobily stojí na firemním parkovišti připojeny k solárním nabíječkám. Chytré baterie aut mohou dokonce sloužit jako mobilní úložiště elektřiny a v konečném efektu snížit náklady svých majitelů za elektřinu z veřejné sítě. Podle studie by v severní Americe a v Evropě mohl počet nabíjecích stanic na pracovištích překonat už v roce 2022 půlmilionu jednotek a do roku 2025 dosáhnout více než 1,25 milionu.

Infrastrukturu, která souvisí se solárním nabíjením EV, začala od loňského roku podporovat také Indie. Tamní vláda hodlá urychlit vznik výrobních závodů v odvětvích, jako jsou solární fotovoltaické články, lithiové akumulátory a solární nabíječky EV. Investorům slíbila osvobození od daně z příjmu a další nepřímé daňové výhody. U elektromobilů již indická vláda snížila DPH z 12 % na 5 % a poskytne rovněž dodatečný odpočet ve výši 2 185 USD z úroků půjček na jejich nákup.

V Evropě je solární nabíjení EV zatím výjimkou. Před třemi roky byla solární stanice spuštěna ve španělském městě La Granja. Rychlonabíjecí zařízení bylo schopné dobít až 6 aut za hodinu. Fotovoltaické panely však pokrývaly pouze část instalovaného výkonu 50 kW, zbytek si stanice brala ze sítě. Podobný systém testuje od loňského září český ČEZ. V lokalitě tří veřejných rychlonabíjecích stanic ve Vestci u Prahy zkouší různé režimy jejich provozu ve spojení s akumulací a fotovoltaikou. Jedním z cílů projektu je omezit negativní dopad masivního rozvoje elektromobility na distribuční soustavu.