Slovenský výrobce InoBat bude dodávat inovativní baterie vyrobené na míru českému zákazníkovi

Podle uzavřené dohody zajistí slovenský bateriový startup InoBat Auto výzkum, vývoj a výrobu bateriových modulů a systémů správy baterií postavených na technologii NMC Cells pro českého výrobce autobusů SOR. Pro slovenského výrobce jde o první zveřejněné komerční partnerství.

Zdroj: Inobat Auto

Elektrifikace dopravy

První autobusy SOR s bateriemi od InoBat Auto by se měly dostat do provozu v roce 2023, informoval mediální zástupce InoBat Auto Mario Marcinek ze společnosti Neuropea.

Spoluzakladatel a výkonný ředitel InoBat Auto Marián Boček upozornil, že dohoda je významným krokem, který spojí Slovensko a Česko na cestě k postupné elektrifikaci dopravy.

 „Pro evropský automobilový trh je to velký úspěch. Těšíme se na spolupráci se SOR, budeme partneři v celém procesu, od designu baterie až po finální dodávku, přičemž půjde o kompletní řetězec výzkumu, vývoje a produkce, a to vše přesně podle potřeb našeho zákazníka,“ uvedl Boček.

Během roku 2021 plánuje InoBat Auto vývoj vhodné baterie, v roce 2022 by je v pilotním testu měli vyzkoušet ve dvou autobusech. Od roku 2023 počítá Boček s plným nasazením baterie pro SOR, přičemž na slovenský a českých silnicích by tyto baterie měly pohánět více než 100 autobusů.

V České republice jsme byli průkopníkem elektrických řešení pro naše autobusy dlouho předtím, než se téma dostalo do popředí pozornosti. Jsme rádi, že jsme v InoBatu našli partnera, který je regionálně blízký, ale má předpoklady k tomu, aby povýšil spolupráci na takovou úroveň, která by byla významná v evropském kontextu,“ uvedl ve vyjádření pro média Vítězslav Tymr, jednatel společnosti SOR.

Baterie na míru

Baterie, které bude společnost vyvíjet a vyrábět ve svém R&D centru ve Voděradech, jsou výsledkem použití takzvané High-Throughput Processing platformy, která byla vyvinuta americkou společností Wildcat Discovery Technologies, technologickým partnerem INOB. Tato patentovaná technologie umožňuje najít správné chemické složení baterie pro jakékoli elektrické vozidlo, přesně podle požadavků a specifikací cílového zákazníka. Loni firma představila prototyp baterie pro elektrovozy.

Loni slovenský vláda podpořila InoBat v oblasti vývoje a výroby baterií pěti miliony Eur, které má použít primárně na financování odborných kapacit a technologických potřeb pro spuštění výzkumného centra a výrobní linky. Za společností InoBat stojí konsorcium investorů a technologických firem jako investiční skupina IPM Group, A.EN. Group, MSM Group či Matador Group. Mezi její partnery patří také česká energetická společnost ČEZ.

Voděrady leží 40 km od Bratislavy. V lokalitě, kterou vloni InoBat Auto zakoupila a vybudovala první továrnu na baterie na Slovensku, se léta vyráběly komponenty pro televize pro jihokorejský koncern Samsung.