Slovenský sen o bateriové gigafactory se stává realitou

Nadějný slovenský startup rychle posiluje. Ambicí společnosti InoBat je stát se „slovenskou Teslou“ ve výrobě bateriových článků. Za tímto účelem firma staví nedaleko Bratislavy první slovenskou bateriovou gigatovárnu. Do projektu již investovali kromě ČEZu další zvuční zahraniční investoři.

 

Zdroj: Inobat Auto

Nejprve vývoj, pak výroba

Slovenská firma InoBat Auto (dále jen „InoBat“) v roce 2021 představila prototyp nové revoluční baterie pro elektrovozidla. Elektromobilům umožní pohonem delší dojezd oproti stávajícím standardním bateriím, a to zejména vysoké energetické hustotě.

Společnost InoBat v současné době buduje ve Voderadech nedaleko Trnavy výzkumné a vývojové centrum a první výrobní linku na baterie. V budově budou umístěny výzkumné a vývojové laboratoře pro výzkum a vývoj, kanceláře a linka na výrobu prototypů baterií. Centrum by mělo být dokončeno do konce letošního roku.

Po vybudování výzkumně-vývojového centra a výrobní linky na bateriové články plánuje společnost do roku 2025 zvýšit výrobní kapacitu až na deset gigawatthodin.

Podpora silných partnerů

Záměry InoBatu přesvědčily finanční institutci International Finance Corporation (IFC), člena Světové banky, k investici do tohoto startupu. InoBatu se tak otevřela cesta nejen k dalšímu finančnímu, ale i lidskému kapitálu.

Spolupráci stvrdili InoBat a Světová banka dohodou o společném rozvoji, která byla uzavřena na počátku letošního roku. „Cílem partnerství je stavba gigafactory ve střední a jihovýchodní Evropě, a to v rámci globální platformy InoBat v Evropě, USA a Indii,“ uvedl Marián Boček, zakladatel a CEO ve společnosti InoBat.

IFC není ani zdaleka prvním zajímavým investorem. Desítky milionů eur do InoBatu investovala v roce 2020 energetická společnost ČEZ, australský těžařský gigant Rio Tinto, americká firma Ideanomics, nebo indická skupina zabývající se bateriemi Amara Raja. K dalším partnerům InoBat patří  skupina Matador, IPM Group, Matador, AEN, MSM Group, Across, Wildcat Discovery Technologies, Siemens a Manz.

Za dva roky již InoBat vybral přes devadesát milionů eur, téměř dvě a čtvrt miliardy korun. Mimo jiné díky grantu od slovenské vlády ve výši pěti milionů eur (přes 122 milionů korun).

Tesla ve východní Evropě

V Evropě již vzniká více než třicet továren na výrobu bateriových článků. Jedním z těchto projektů je právě InoBat.

Na rozdíl od většiny ostatních evropských gigatováren však InoBat necílí na masovou výrobu článků pro elektromobily, ale na speciality. Startup hodlá vyrábět baterie na míru, a proto se bude zaměřovat na prémiový segment bateriových článků, podle individuálních požadavků zákazníků. Bude se jednat o například pro výrobce autobusů nebo producenty v leteckém průmyslu

„Hodlám udělat z InoBatu multimiliardovou firmu, lídra regionu. Chci vytvořit slovenskou Teslu,“ říká Boček.

Ambicí InoBatu je začít výrobu již letos na Slovensku ve Voderadech. Pak bude následovat b stavba gigatovárny za miliardy eur, to už bude velkokapacitní výroba.  V současnosti InoBat vybírá lokalitu s tím, že dokončení továrny očekává okolo let 2023 a 2024.

První zákazníci a další gigatovárna

Do roku 2025 hodlá společnost zvýšit výrobní kapacitu na deset gigawatthodin ročně. Její bateriové články mají do konce příštího roku dosáhnout energetickou hustotu 265 Wh/kg. Pro srovnání, současné bateriové články „Tesla 2170“ mají energetickou hustotu cca 250 Wh/kg, resp. 700 Wh/l.

InoBat již oznámil akvizici prvního zákazníka. Vývoj a výrobu bateriových modulů a systémů postavených na technologii NMC článků bude poskytovat pro českého výrobce autobusů SOR Libchavy. V roce 2022 by je v pilotním testu měli vyzkoušet ve dvou autobusech. Od roku 2023 počítá Boček s plným nasazením baterie pro SOR, přičemž na slovenský a českých silnicích by tyto baterie měly pohánět více než 100 autobusů.

V březnu letošní roku InoBat oznámil, že vzhledem k dalším objednávkám chystá stavbu třetí gigatovárny, která bude umístěna v západní Evropě.  V hledáčku společnosti je některá země v na starém kontinetnu nebo Spojeném království Velké Británie. Rozhodnutí o volbě lokality má padnout do konce roku 2022.

„Zájem o naše produkty potvrzuje, že náš přístup k navrhování elektrických baterií na míru konkrétním zákazníkům je velmi úspěšný. Za účelem rozvoje společnosti InoBat měníme strukturu managementu a čela představenstva jmenujeme Dr. Andyho Palmera. Věřím, že  tímto urychlíme expanzi naší společnosti,“ dodal Boček.