Slovensko podpoří vznik nové obří továrny. Bude vyrábět baterie pro elektromobily „na míru“

V roce 2019 se na Slovensku začal realizovat projekt nové gigatovárny na baterie pod názvem InoBAT Auto (dále jen „InoBAT“), se kterou zahájila spolupráci česká energetická společnost ČEZ. Cílem InoBAT je vyrábět baterie pro elektromobily od roku 2021 s postupným navýšením výrobní kapacity až na 240 000 baterií.

Zdroj: InoBAT

Zdroj: InoBAT

 

Nové dotace

 

Společný podnik slovenské InoBAT a americké technologické společnosti Wildcat Discovery Technologies má umožnit vybudování vývojového centra a pilotní výrobní linky na baterie pro elektromobily na západním Slovensku (okolí Košic). Projekt počítá s výrobou bateriových článků s kapacitou až 10 GWh ročně v regionu s vysokou mírou nezaměstnanosti.

 

Cílem projektu je také zajistit inovace v podobě baterií vyrobených na míru. Proto InoBAT na konci února získal pro svůj projekt obří továrny na baterie na Slovensku dotaci 5 milionů eur (zhruba 127 milionů korun) od slovenské vlády.

 

Ze strategického a bezpečnostního hlediska je nezbytné, aby Evropská unie měla rozhodovací suverenitu v oblasti elektromobility, vývoje a výroby autobaterii. „Investice InoBAT má potenciál být výrazným přínosem pro výzkum na Slovensku. Vznik výzkumného a vývojového centra bude klíčový i pro automobilky působící na Slovensku a udržení jejich zaměstnanosti, „vysvětluje Marián Boček, předseda představenstva společnosti InoBAT.

 

Dotace od slovenské vlády umožní společnosti InoBAT stát se lídrem v technologických inovacích a výrobě baterií v době, kdy se evropské společnosti snaží dostihnout asijskou konkurenci, která v současné době dominuje na tomto trhu.

 

Realizace obří továrny

 

V první fázi realizace projektu InoBAT očekává získání finančních prostředků ve výši 100 milionů eur (zhruba 2,5 miliardy korun) od investorů. Tato investice má zajistit výstavbu továrny na baterie s nejnovější technologií a potenciálem vyrábět do roku 2024 až 240 000 nejmodernějších baterií pro elektromobily.

 

V letošním roce vedení InoBAT plánuje také výstavbu první pilotní výrobní linky, která bude mít kapacitu pro výrobu 1500 baterií ročně, což je zhruba 100 MWh/rok. První baterie by se na Slovensku měly vyrobit již v průběhu příštího roku.

 

Druhá fáze realizace projektu InvoBAT se zaměří na velkokapacitní výrobu bateriových článků v objemu až 10 GWh ročně. V této souvislosti se počítá s navýšením investic na cca 1 miliardu eur.

 

Financování projektu bude zajištěno kombinací zdrojů: dluhového financování a soukromého kapitálu. Výška dluhového financování se v modelu odhaduje na 60%. Při dluhovém financování již InoBAT velmi intenzivně komunikuje s bankovním sektorem a suverénními investičními fondy. V létě minulého roku byly spuštěny jednání s Evropskou investiční bankou (EIB), která již podobný projekt financovala ve Švédsku.

 

Silná spolupráce s akademiky

 

„Projekt InaBAT přináší na Slovensko unikátní bateriové know-how. Do výzkumu a vývoje hodláme přímo zapojit slovenskou akademickou komunitu, „zdůraznil Boček. Podle Bočka tak vznikne významný prostor pro využití výzkumných a vývojových kapacit slovenských univerzit i celého akademického sektoru.

 

V rámci spolupráce InoBAT se Slovenskou bateriovou aliancí by se otevřely příležitosti pro spolupráci ze zástupci univerzitního sektoru: STU Bratislava, TUKE Košice, PJS Košice či Žilinská univerzita. Vedení InoBAT jedná i o zapojení zahraničních výzkumných organizací z USA do oblasti vědecko- výzkumných aktivit.

 

Baterie na míru

Evropská komise odhaduje, že pro naplnění potřeb výrobců elektromobilů bude muset být v EU postaveno cca 20 až 30 takzvaných „gigatováren“ na výrobu baterií.

 

Už dnes je známo, že poptávka evropských automobilek v roce 2023 pětinásobně přesáhne produkční kapacity všechny výrobců v EU, a to včetně těch, které jsou momentálně ve výstavbě či výstavbu připravují. V současnosti však trhu dominují asijští výrobci bateriových článků. A to platí i o nové gigatovárny v Evropě, kde více než 80% nových investic v EU je asijského původu.

 

Nabídka bateriových článků ze strany výrobců dnes probíhá prostřednictvím takzvaného „Katalogového prodeje“. Výrobci elektromobilů proto musí přizpůsobovat design aut nabídce baterií na trhu, a ne naopak. Avšak v ideálním případě by se měl design baterií přizpůsobit právě potřebám výrobců elektromobilů. Najít výrobce s „bateriovým produktem na míru“ je dnes prakticky nemožné.

 

Cílem InoBAT je právě tuto neuspokojivou situaci na trhu změnit, a to díky transferu moderních technologií a spolupráci s renomovanou americkou společností Wildcat Discovery Technologies (WDT). Firma WDT má v současnosti registrováno více než 150 exkluzivních patentů a již v současnosti nabízí řešení pro automobilky jako BMW, Daimler Chrysler a další značky.

 

„InoBAT je připraveno řešit některé z největších výzev, kterým čelí průmysl s elektromobily. Díky unikátní bateriové technologie se významně zkrátí doba nabíjení a prodlouží životnost baterií u elektromobilů,“ komentoval situaci Marián Boček, spoluzakladatel a předseda představenstva společnosti InoBAT.

 

InoBAT není jedinou „gigatovárnou“ na baterie v regionu střední a východní Evropy, kde již vzniká několik podobných továren. V Polsku už vybudoval výrobní základnu jihokorejský výrobce baterií LG Chem, japonská společnost SK Innovation má letos spustit výrobu v Maďarsku. Také korejský gigant Samsung SDI již v Maďarsku baterie vyrábí. V České republice výrobu lithiových baterií letos zahájí společnost HE3DA na Karvinsku.