Slováci představili první inteligentní baterii pro elektromobily s rekordní energetickou hustotou

Slovenská firma InoBat Auto (dále jen „InoBat“) minulýt představila prototyp nové revoluční baterie pro elektrovozidla. Elektromobilům umožní pohonem delší dojezd oproti stávajícím standardním bateriím, a to zejména vysoké energetické hustotě.

Zdroj: Inobat Auto

Zdroj: Inobat Auto

Výroba již příští rok

Podle InaBatu se má nová generace baterií začít masově vyrábět na slovensku již příští rok. Nová továrna na baterie vznikne ve Voděradech nedaleko Trnavy v blízkosti česko-slovenské hranice v bývalém výrobním areálu společnosti Samsung na pozemku o rozloze 3 hektarů. 

Společnosti InoBat je velice ambiciózní ve svých plánech. „Žádný jiný výrobce bateriových článků nemá technologii na tak rychlé objevování a demonstrování bateriových chemii. INOB může svým zákazníkům poskytnout „nejlepší odpověď“, uvádí firma ve své tiskové zprávě.

„Vývoj těchto inteligentních baterií řídí uměla inteligence. Jde o průlomovou technologii svého druhu, která navíc při své výrobě není tak závislá na kobaltu. Ten je totiž v rámci ochrany životního prostředí nejkritičtějším bodem v rámci výroby,“ uvedl InoBat.

Vysoká energetická hustota

Novou baterii představil spoluzakladatel InoBatu Marián Boček na mezinárodní konferenci ve Vysokých Tatrách minulý týde. I díky své vyšší účinnosti baterie od InoBatu podle firmy umožní prodloužení dojezdu elektrických vozidel o téměř pětinu, rovněž ji lze přizpůsobit pro jakákoliv elektrická auta.

Bateriové články společnosti InoBat mají do konce příštího roku dosáhnout energetickou hustotu 265 Wh/kg. Pro srovnání, současné bateriové články „Tesla 2170“ mají energetickou hustotu cca 250 Wh/kg, resp. 700 Wh/l.

Do konce roku 2022 pak InoBat plánuje navýšit hustotu energie na 298 Wh/kg. V dlouhodobém horizontu je ambicí společnosti eliminace niklu a další rozvoj anodových technologií, což má přinést cílovou energetickou hustotu 500 Wh/kg. Nová technologie baterií má také snížit závislost na drahého a kontroverzního kobaltu.

Vysoká výrobní kapacita

Po vybudování výzkumně-vývojového centra a výrobní linky na bateriové články plánuje společnost do roku 2025 zvýšit výrobní kapacitu na deset gigawatthodin. Projekt InoBatu předchozí slovenská vláda podpořila schválením pobídek ve výši pět milionů eur (135 milionů korun).

Minulý týden InoBat podepsal dohodu o strategickém partnerství s předním světovým dodavatelem  výrobních zařízení pro bateriové technologie, kterým je německá společnost Manz. Na základě dohody Manz bude dodávat výrobní zařízení a instalovat výrobní linku na Slovensku v továrně Inobat.

Do svého vedení InoBat v uplynulých dnech angažoval Andyho Palmera, bývalého generálního ředitele výrobce luxusních sportovních automobilů Aston Martin a vysoce postaveného manažera automobilky Nissan.

Skupina InoBat loni podepsala s americkou energetickou firmou Wildcat Discovery Technologies dohodu o spolupráci při vývoji a výrobě baterií pro automobilový průmysl. K partnerům InoBatu patří také česká energetická společnost ČEZ,  skupina Matador, IPM Group, ČEZ, Matador, AEN, MSM Group, Across, Wildcat Discovery Technologies a Manz.