Škoda investuje do baterií, aby snížila náklady na výrobu elektromobilů

Baterie je nejdražší komponent elektromobilu. „Hledáme tedy cesty, jak si po vlastní ose zajistit články, moduly a finální baterie,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 člen představenstva Škody Auto Michael Oeljeklaus, jenž zodpovídá za výrobu a logistiku.

Zdroj: Škoda Auto a.s

Nutnost nových investic

Škoda Auto musí navýšit ziskovost, aby dosáhla rychlé návratnosti masivních investic, kterými si nyní zajišťuje přechod na elektromobilitu. Stávající globální výroba baterií do elektromobilů je nedostatečná, a proto Evropa bude potřebovat další továrny.

To jsou 2 hlavní důvody, proč Škoda Auto stále zvažuje větší investice do bateriových článků. V roce 2022 společnost postavila za 130 milionů eur (3,2 miliardy korun) novou montážní linku za určenou k montáži bateriových systémů v jedné z mladoboleslavských hal. Letos k ní přibude další nová linka.

„Novou montážní linku spustíme letos na podzim. Díky tomu naroste celková kapacita na 1500 baterií denně. Za celý rok bychom měli dokončit asi 220 tisíc bateriových systémů,“ informoval pro deník E15 Pavel Šimek, vedoucí výroby platformy ve Škodě Auto.

Omezení nezdravé závislosti i nákladů

Nejdůležitější součástkou bateriového systému elektromobilu jsou moduly, které tvoří bateriové články. V současnosti jak koncern Volkswagen, tak i Škoda Auto většinou nakupují od asijských dodavatelů. Klíčovými dodavateli jsou čínská společnost CATL a jihokorejské duo LG Energy a Samsung.

V současnosti Škoda Auto hledá cesty, jak si po vlastní ose zajistit články, moduly a finální baterie. Cílem firmy je snížit náklady na jejich výrobu. Baterie je totiž nejdražší části elektromobilu.

Celosvětová výroba bateriových článků je v dlouhodobém horizontu nedostačující, takže Škoda Auto i mateřský koncern Volkswagen nutně potřebují postavit nové továrny na baterie v Evropě. Navíc, bateriový systém pro Enyaq váží půl tuny, převážet ho z Ameriky či Asie se firmě nevyplatí.

Koncern Volkswagen chce v Evropě vybudovat celkem šest takových továren, výstavbu závodu za až 120 miliard korun zvažuje i v Líních na Plzeňsku. „Baterie by tak neležela šest týdnů v kontejneru zaoceánské lodě, ale jen pár hodin v železničním vagonu. Elektromobily značky Škoda by to zlevnilo,“ dodal Oeljeklaus.

Nezbytnost lokalizace výroby

Škoda Auto hodlá výrobu bateriových článků co nejrychleji lokalizovat, protože  v Číně to pochopili už dávno. Vyrábí si všechny komponenty. A Evropa nesmí v tomto ohledu zaspat.

Kde koncern tuto gigafactory vybuduje, by měl oznámit v řádu měsíců. „Pevně věřím a doufám, že rozhodnutí přijde v tomto roce a bude kladné pro Českou republiku,“ uzavřel Oeljeklaus.