Šéf Volkswagenu: Nechceme dopadnout jako Nokia, budeme mohutně investovat do elektromobility a baterii

Německá automobilka Volkswagen (VW) se musí brzy transformovat. V opačném případě jí reálně hrozí osud finské společnosti Nokia, která zaspala vývoj na poli chytrých mobilních telefonů, a později jí převálcoval Apple. Vyššímu managementu německého koncernu to velmi důrazně řekl generální ředitel VW Herbert Diess.

Zdroj: Volkswagen

Zdroj: Volkswagen

 

Finská společnost Nokia bývala v 90.letech minulého století největším výrobcem mobilních telefonů na světě s podílem až 40 procent, ale promeškala nástup chytrých telefonů. Proto jí později z trhu vytlačily společnosti jako Apple a Samsung. Výrobu mobilních telefonů pak Nokia v roce 2014 prodala Microsoftu a zaměřila se na síťové vybavení a portfolio patentů na mobilní přístroje.

Sázka na baterie místo vodíku

 

Automobilka VW je v současnosti na pozici největší výrobce automobilů na světě. Její šéf Herbert Diess si však uvědomuje nadcházející nebezpečí technologických změn a vývoje trhu.

 

„Politicky a technologicky žijeme v neuvěřitelně dynamické době. Před námi je rozměr průmyslové revoluce a Volkswagen je uprostřed bouře vyvolané dvěma největšími transformačními procesy: změnou klimatu a souvisejícím tlakem na inovace přinášející jízdu bez emisí. Potřebujeme porozumět radikální povaze těchto změn a máme na to velmi málo času. Dává nám to přesně jeden pokus zajistit Volkswagen do budoucna,“ cituje Diesse magazín Autoweek.

 

Podle Diesse automobilce VW hrozí osud finské Nokie, pokud nedokáže urychlit proces změn. „Z výrobce tradičních vozů se VW přeorientovává na elektrické vozy samořídící a připojená na internet a tento krok se neobejde bez snížení nákladů a zvýšení efektivity,“ řekl Diess. „Éra klasických autovýrobců skončila,“ dodal.

 

Koncern omezí zdroje nyní vyčleněné na vývoj aut na vodíkový pohon, protože ty nebudou nejméně ještě jedno desetiletí tak konkurenceschopné jako vozy elektrické. Kromě snížení financí tekoucích do vodíku také omezí peníze pro svou službu mobility Moia, která měla konkurovat Uberu.

Masívní investice do baterií

 

V polovině roku 2019 německá automobilka VW oznámila, že její představenstvo schválilo plán na vybudování továrny na baterie v Německu. Volkswagen takto chce eliminovat závislost na dodávkách bateriových článků od asijských koncernů jako LG Chem, Panasonic nebo SK Innovation.

 

Automobilka už dříve uvedla, že v roce 2025 bude potřebovat roční kapacitu baterií více než 150 gigawatthodin v Evropě a dalších 150 gigawatthodin v Asii. Do roku 2030 se toto číslo zdvojnásobí.

 

Kromě výroby vlastních baterií VW vytvoří společné podniky a pomůže financovat výrobu baterií. VW si potřebuje zajistit dodávky baterií v množství, jaké potřebuje. V rámci společného podniku dodavatelům poskytne finanční prostředky a sdílí s nimi riziko nových výrobních kapacit.

 

V roce 2019 automobilka VW investovala zhruba 900 milionů eur do společných aktivit se švédským výrobcem baterií Northvolt. Letos v lednu pak VW uzavřel podobné partnerství v Číně se společnosti Guoxuan High-tech, která vyrábí autobaterie. Krok souvisí se snahou Volkswagenu prosadit se s elektromobily v Číně – na jednom z největších automobilových trhů světa.