Šéf Škoda-Auto: Rozhodnutí o výstavbě gigatovárny na baterie v Česku padne ve druhé polovině letošního roku

Česko jako země, která je tak závislá na automobilovém průmyslu, nemůžu zůstat stranou boomu gigatováren na baterie v Evropě. Podle šéfa Škody Auto Thomase Schäfera padne klíčové rozhodnutí o nové investici koncernu VW do bateriové továrny v Česku již za několik měsíců.

Zdroj: Škoda Auto a.s.

Brzké rozhodnutí

Německý automobilový koncern Volkswagen chystá obří investice do eĺektromobility. Kvůli dlouhotrvajícímu nedostatku bateriových článků proto chystá v Evropě investice v řádech desítek miliard eur do výstavby několika továren na výrobu baterií. Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) nedávno potvrdil, že vláda s největším výrobcem aut v Evropě jedná o tom, aby jeden ze závodů vznikl v Česku.

„Potřebujeme nejméně jednu Gigafactory v Česku, kvůli logistice. Jsme uprostřed Evropy, automobily se vyrábí kolem nás, je tady lithium. Existuje celá řada důvodů, proč mít gigatovárnu v ČR. Diskuze probíhají, ale samozřejmě ještě v rané fázi,“ uvedl Thomas Schäfer, CEO Škoda Auto, na tiskové konferenci v polovině března.

„Vypadá to tak, že bychom k rozhodnutí ohledně Gigafactory v Česku mohli dojít ve druhé polovině letošního roku. Nyní probíhají dokončovací práce v jednotlivých kandidátských zemích. Byl bych velmi rád, kdyby volba padla na Česko. Budu za to samozřejmě silně lobbovat,“ řekl Schäfer v rozhovoru pro Lidové noviny.

Co rozhodne?

Podle sdělení koncernu Volkswagen mezi lokality, kde se výstavba dalších továren na baterie zvažuje, patří Česko, Polsko a Slovensko. Každá továrna by měla být schopna ročně vyrobit baterie o celkové kapacitě 40 gigawatthodin. Podle poradců by tak jednotlivé závody mohly produkovat až 650 tisíc baterií ročně. Automobilka chce továrny stavět s lokálními partnery. V Česku by jím mohla být energetická skupina ČEZ. Ta už loni oznámila, že hledá místo, kde závod na baterie postavit.

Podle odborníků na autoprůmysl však pro Volkswagen bude hrát důležitou roli nejen to, jak Česko podpoří případnou výstavbu továrny samotné, ale také to, jaký je přístup státu k elektromobilitě jako celku. Při zvažování investic do technologií budoucnosti se kromě daňových pobídek, ceny práce a její kvalifikace bude investor také dívat i na podporu elektromobility ze strany státu. A zde Česko silně pokulhává za světem.

Přitomnost koncernu Volkswagen v Česku, respektive fakt, že Škoda má zde svoje výrobní závody, však o ale automaticky neznamená, že se gigatovárna na baterie vybuduje v Česku. „Jde o konkurenci mezi zeměmi a o to, kdo bude nejrychlejší, kdo vytvoří nejlepší podmínky, kdo bude mít největší politickou podporu,“ řekl Schäfer.

Inspirace ze Španělska

Podle Schäfer by se Česko mělo inspirovat vývojem ve Španělsku. „Ve Španělsku se velice pevně semkli průmysl, výrobci a distributoři energie a vláda a dali dohromady plán, jak chtějí zemi do budoucna elektrifikovat, stavět továrny na výrobu baterií, prostě transformovat. Takhle to musíme rychle udělat i v Česku,“ zdůraznil Schäfer.

Volkswagen v rámci své strategie, kde plánuje masivní přechod na elektromobilitu, hodlá do konce dekády vyrábět až 70 procent produkce s elektrickým pohonem. Skupina přitom dnes nemá pro elektromobily dostatek baterií a musí je odebírat od externích dodavatelů převážně z Číny. To jí výrobu výrazně prodražuje a komplikuje.

Aktuálně má skupina jeden závod na výrobu baterií v německém Salzgitteru a druhý již staví na severu Švédska. Další továrna na baterie by podle nedávných informací mohla vzniknout ve Španělsku, v domovské zemi koncernové značky Seat.

Podle Schäfera Česku takovou továrnu prostě potřebuje. „A nebude to továrna Škody, ale dodavatele energie nebo konsorcia dodavatelů, která bude vyrábět pro více automobilek. Nesmíme v žádném případě čekat, protože mnoho jiných zemí by se chtělo dostat do hry. Každý chce mít továrnu na výrobu baterií. Je to výtečné aktivum do budoucna,“ prohlásil Schäfer v rozhovoru pro LN.

Pro realizaci „české gigatovárny“ je nutné, aby se na projektu procovalo společně, s vládou, s ČEZ, se všemi, kdo mohou pomoci. „Doposud vidím enormní zájem českých politiků, chtějí tu továrnu prosadit. Takže si myslím, že to běží dobře, protože ta továrna je prospěšná pro Česko, pro jeho občany, pro pracovní místa. Tak by to politici neměli brzdit, ale naopak podporovat,“ uzavřel Schäfer.