SEF (2.): 5 impulzů pro rozvoj solární energetiky a jeden zbytečný fuck-up v rámci novely LEX OZE 3

Zdroj: Wikipedia
Proč se novela mění?
Na podzim roku 2025 Česko čekají parlamentní volby. Právě proto LEX OZE 3 představuje jednu z posledních příležitostí, jak do konce volebního mandátu současné vládní koalice schválit v uzavírajícím se časovém okně ještě nějaké změny.
Hlavním záměrem novely LEX OZE 3 je právní ukotvení tzv. akumulace energie, agregace a flexibility, tedy ukládání elektrické energie a stabilizace elektrizační sítě, ve které je vlivem vyššího počtu obnovitelných zdrojů stále těžší najít rovnováhu mezi výrobou a spotřebou. Novela vychází z evropské směrnice, kterou měla Česká republika do své legislativy zavést už před třemi lety?
Nově se po poslanci snaží do LEX OZE 3 vložit tzv. „přílepky“ v podobě pozměňovacích návrhů Jedním z nich je návrh legislativy související se zpackanou digitalizací stavebního řízení, kvůli které byl nedávno z vlády obvolán ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš a následně po tom přišel odchod Pirátů z vlády.
Portál SolarniNovinky.cz přináší přehled zásadních změn v rámci LEX OZE 3, které mohou pozitivně či negativně ovlivnit budoucí rozvoj solární energetiky v Česku.
1. Nová legislativa pro akumulaci energie
LEX OZE 3 nově zavádí definici ukládání energie v elektrizační soustavě. V širším pojetí to znamená, že „ukládáním energie v elektrizační soustavě je odložení spotřeby elektřiny na pozdější okamžik, než byla vyrobena nebo přeměna elektřiny na takovou formu energie, kterou lze ukládat, ukládání takové energie, a následná zpětná přeměna takové energie na elektřinu nebo použití jako jiný nosič energie,“ uvedl ve své přednášce na Smart Energy Forum právní expert Luděk Šikola z Advokátní kanceláře DouchaŠikola advokáti.
Nová definice v užším pojetí stanoví, že ukládání elektřiny ke odložení spotřeby elektřiny na pozdější okamžik, než byla vyrobena, nebo přeměna elektřiny na takovou formu energie, kterou lze ukládat, ukládání takové energie, a následná zpětná přeměna takové energie na elektřinu v jednom předávacím místě.
„Užší pojetí nepojme power to gas (elektrolyzéry pro výrobu vodíku) a power to heat (výroba tepla), protože chybí zpětná přeměna na elektřinu. V návrhu zákona obě definice. Důležité pro možnost „propsat“ akumulaci do podzákonných právních předpisů,“ dodal Šikola ve své přednášce.
LEX OZE 3 zásadním způsobem ovlivní budoucí rozvoj akumulace energie v Česku Zásadně, protože od 1. července 2025:
- významně rozšíří množinu provozních modelů, v nichž se provoz akumulace ekonomicky vyplatí, protože při nabíjení akumulace ze sítě a zpětné dodávce do sítě nebude dvojí platba části síťových poplatků;
- jasně vymezí práva a povinnosti provozovatele akumulace;
- definuje ukládání energie/elektřiny v elektrizační soustavě, a tím umožní „propsat“ akumulaci komplexně do podzákonné legislativy;
- umožní provozovat samostatně připojenou akumulaci a zefektivní sdílení elektřiny.
„V neposlední řadě LEX OZE 3 zamez dvojí platbě síťových poplatků při provozu akumulace oproti současnosti, kdy se při nabíjení akumulačního zařízení ze soustavy a jeho vybíjení zpět do soustavy se platí cena za distribuci/přenos elektřiny dvakrát,“ zdůraznil právní expert Luděk Šikola z Advokátní kanceláře DouchaŠikola advokáti.
2.Energetická flexibilita
Flexibilita je schopnost přizpůsobit svoji výrobu nebo spotřebu okamžitým potřebám celé sítě nebo trhu s elektřinou. V praxi často provozovatel zařízení, které je schopné na požádání měnit svůj výkon, nabídne tuto možnost druhé straně, která potřebuje optimalizovat své portfolio výroby či spotřeby.
Flexibilní zařízení, jako jsou elektrárny na bioplyn, biomasu, kogenerační jednotky, baterie a dokonce i záložní generátory, mohou pomoci stabilizovat síť a vytvářet další příjmy pro jejich majitele, pokud se připojí do virtuální elektrárny (VPP). Velcí spotřebitelé elektrické energie mohou hrát klíčovou roli při poskytování tzv. podpůrných služeb, které vyrovnávají energii v síti. Společnosti, které se podílejí na podpůrných službách, jsou schopny vytvářet dodatečné příjmy, přestože by za normálních okolností vytvářely pouze náklady.
Řízení flexibility bude do budoucna opravdu klíčové jak pro řízení rovnováhy v síti, tak pro lepší integraci obnovitelných zdrojů do energetického mixu. Domácnosti jsou v rámci flexibility naprosto zásadním sektorem.
U běžné domácnosti je za zhruba 75 % spotřeby zodpovědné topení a ohřev vody – s těmi se dá flexibilně hýbat. V budoucnosti bude přibývat domácností, které budou dobíjet elektroauto, což je další flexibilní zařízení. A když je doplníte ještě o baterii u fotovoltaických elektráren, tak se dostáváme u domácností zhruba na čtyřikrát až pětkrát větším objemu flexibility, než má průmysl v současnosti.
V rámci flexibility pracujeme se zdroji, které už dnes máme, nebo které do soustavy budou přibývat, například baterie, později třeba elektrolyzéry na vodík. Tyto zdroje mohou svou výrobu ovlivňovat. Za to, že s výrobou daného zdroje hýbe, dostane jejich provozovatel zaplaceno.
3.Role agregátorů v energetice
LEX OZE 3 zavádí do legislativy tzv. agregátory. Umožňují propojení více výrobců do větší skupiny, a umožňuje tak lépe využívat obnovitelné zdroje a snížit zatížení elektroenergetické sítě. Výroba této skupiny bude také předvídatelnější.
Agregátor flexibility má za úkol shromáždit a efektivně koordinovat flexibilitu od malých výrobců elektřiny, kteří by jinak nemohli na energetický trh vstoupit. Energetický trh má totiž minimální požadavky na velikost daného zdroje, což s sebou nese právě nutnost agregace. Agregátor se tedy stará o technické zapojení zdrojů, smluvní záležitosti a také o vzdálené řízení jednotlivých zdrojů. Důležitou součástí je proto samotný software, který sleduje a optimalizuje dostupnou flexibilitu v reálném čase na energetickém trhu. Tím je umožněna efektivní aktivace zdrojů v nejvhodnějších okamžicích.
Provozovatel přenosové soustavy společnost ČEPS má povinnost nakupovat potřebné objemy záložních kapacit v řádu stovek MW pro řízení soustavy na trhu, který za tímto účelem organizuje. Prostřednictvím agregátora flexibility je možné dostat na tento trh i zdroje nebo spotřebiče o výkonu desítek nebo stovek kW.
V případě, že agregátor na trhu uspěje, tak dostává zaplaceno za rezervaci zdroje pro poskytování služeb a u některých služeb také za aktivaci resp. dodávku tzv. regulační energie. Agregátor se následně dělí o příjmy s vlastníky zařízení, skrze které jsou služby poskytovány (v případě, že agregátor využívané své vlastní zdroje, tak mu zůstává celý zisk).
„Agregátoři budou shromažďovat množství nějakého výkonu, který mohou nabízet ČEPS pro řízení soustavy. Proto je novela důležitá, aby se tohle mohlo začít naplňovat,“ říká Petr Kusý, ředitel Elektroenergetického datového centra.
Spojit bude možné kromě výroby (fotovoltaické panely a baterie) i spotřebu elektřiny (běžné spotřebiče). Když bude nabídka elektřiny omezená, agregátor bude mít možnost regulovat spotřebu odběratelů sdružených v této skupině.
„V rámci LEX OZE 3půjde o činnost vykonávanou fyzickou nebo právnickou osobou, takzvaným agregátorem. Tato osoba bude sdružovat výrobu, spotřebu, ale také možnosti akumulace jednotlivých účastníků trhu s elektřinou s cílem nabídnout sdruženou flexibilitu na trzích,“ uvedlo Ministerstvo průmyslu a obchodu.
by jejich výstavbu rovněž v mnohém ulehčilo. Podle Adamce, který návrh předložil, by v Česku mohlo vzniknout až 5500 malých vodních elektráren
4.Větší soláry bez potřeby licence
V současnosti platná legislativa umožňuje stavět a provozovat FVE do 50 kWp bez stavebního povolení a nutnosti licence na jejich provoz od Energetického regulačního úřadu. Provozovateel těchto elektráren se tak nemusejí stát podnikateli.
V rámci LEX OZE 3 se navrhuje navýšení stávajícího limitu z 50 kWp na dvojnásobek- tj. až 100 kWp. Dojde tak k většímu rozvoji zejména firemních nebo komunitních fotovoltaik. Bez licence i stavebního povolení je výstavba i provoz sluneční elektrárny o něco snazší, tedy s menším množstvím administrativy, což je lákavé pro řadu investorů.
Za mírně problematickou lze považovat formulaci, že velikost FVE by měla být „přiměřená“ vlastní spotřebě. Panuje totiž obava, že příliš mnoho fotovoltaik bez vlastní spotřeby by mohlo představovat riziko pro distribuční sítě. Zákonodárci se tak zavázali „přiměřenost“ ještě trochu lépe definovat.
Zvýšení limitů neocení jen firmy. Bude se také jednat o pozitivní přínos pro nově vznikající energetická společenství v rámci komunitní energetiky. Významně to ulehčí i větší instalace například na městských budovách.
5. Větší podpora komunitní energetiky
Podle sdělení Unie komunitní energetiky (UKEN) lze pomocí pokročilé metody sdílení umožní rozdělit o 20–50 % více elektřiny. Dle právně nezávazné dohody mezi ERÚ, MPO a EDC budou v Česku zavedeny spolu se spuštěním plné verze Elektroenergetického datového centra (EDC).
Doplnění pokročilých metod do LEX OZE 3 s fixní platností už od 1. 7. 2025 by ale energetickým společenstvím vyslalo jasný signál, že své projekty mohou plánovat s výhledem, že si budou moci nasdílet až o polovinu více elektřiny.
V případě schválení pokročilé metody sdílení v rámci LEX OZE 3 by se podařilo zfinalizovat pravidla pro komunitní energetiku a transpozici evropské legislativy.
„Návrh LEZ OZE 3I nyní obsahuje adekvátní ochranu sdílejících zákazníků před diskriminací, protože neumožňuje obchodníkům zakázat spotřebitelům sdílet elektřinu. Není ani možné spotřebitele omezovat či znevýhodňovat v jejich právu sdílet elektřinu, např. prostřednictvím vyšších cen oproti těm, kteří nesdílejí, pokud k tomu neexistují spravedlivé důvody,“ hodnotí Eliška Beranová, právnička UKEN a Frank Bold.
A co ten Fuck-up?
Do návrhu LEX OZE 3 míří na základě pozměňovacího návrhu minstra financí Stanjury další bič v podobě osekání provozní podpory pro velké FVE postavené v letech 2009-2010. Stanjurův balíček může vyvolat sérií solárních arbitráží proti českému státu a ohrozit budoucnost české ekonomiky, které se v budoucnosti neobejde bez dodávek levné obnovitelné elektřiny.
Další informace o tomto sporném „přílepku“ k LEX OZE 3 najdete v tomto článku.
Celé znění novely LEX OZE 3 je na tomto odkazu.
Co je to Smart Energy Forum?
Od roku 2015 je Smart Energy Forum nebo-li SEF největší odborný event v Česku zaměřený na moderní energetiku s důrazem na fotovoltaiku, akumulaci energie a komunitní energetiku.
SEF zahrnuje výstavu, kterou v roce 2024 navštívilo více než 4400 profesionálů a zájemců o fotovoltaiky z Česka, Slovenska a dalších 7 sedmi světa. Na výstavě se prezentovalo více než 90 vystavujících firem, jejichž seznam můžete najít na tomto odkazu.
Součástí SEF je mezinárodní odborná fotovoltaické konference, které se v roce 2024 zúčastnilo více než 260 odborníků a hostů. V rámci SEF proběhla také série workshopů, kde vystoupilo více než 50 řečníků za účasti více než 800 hostů
V roce 2025 se již 11. ročník Smart Energy Forum uskuteční ve výstavních prostorách PVA EXPO PRAHA ve dnech 15.-16. října 2025. Zájemci o účast na výstavě či partnerskou spolupráci v rámci konference či workshop se mohou hlásit na emailu: info@solarninovinky.cz.