SEF (1):  Návratnost investice do bateriových systémů vychází na 7 let

Při příležitosti konání 7. ročníku Smart Energy Forum v Praze dne 11. listopadu jsme udělali krátký rozhovor s Cyrilem Svozilem jr., ředitelem společnosti AERS, která se zabývá výrobou a dodávkami bateriových systémů. AERS jako první v Česku uvádí na trh nejen tradiční baterie, ale také jako novinku i vysloužilé baterie z elektromobilů jako stacionární úložiště energie zejména z fotovoltaických elektráren.

Obr. :Cyril Svozil jr., řediteli společnosti AERS s.r.o.

Přední výrobci elektromobilů jako je Nissan, Renault či Tesla vidí obří potenciál v tzv. „Second-Life“ bateriích z vysloužilých elektromobilů. Na podobný koncept sází i společnost AERS, která na český trh uvádí nové kompaktní all-in-one bateriové úložiště DES s kapacitou 328 kWh a výkonem až 300 kW, které využívá použité baterie z elektromobilů a plug-in hybridů vozů Škoda. Jaké jsou první zkušenosti z provozu těchto unikátních úložišť u dealerů Škoda Auto? Proč jste v tomto případě spojili síly se společností IBG Česko?

IBG má zkušenosti s logistikou a třídění bateriových článků. Společnost AERS zase ovládá samotnou technologii, proto se doplňujeme. Second-life články z automotive jsou technologicky skvělé články, na které se ve stacionárních zdrojích kladou mnohem menší požadavky než v elektromobilech, a proto dává velký smysl je poté co odžijí svůj „first life“ umístit do našich stanic. Zkušenosti jsou zatím velmi dobré a velká přidaná hodnota je ta, že do našeho all-in-one technologického řešení můžeme umístit kapacitu až 41 kWh. To je novum, které posouvá energetickou logiku domácnosti, ale i menších podniků, na zcela novou úroveň.

V čem je unikátní úložiště ze „Second-Life“ baterií ve srovnání z tradičními lithiovými bateriemi? Jaký typ Battery Management Systém (BMS) zde využíváte?

Používáme upravenou verzi našeho vlastního a léty provozu prověřeného BMS.

Podle sdělení automobilky Volkswagen budou vyřazené baterie z elektromobil stále poskytovat zákazníkům záruku, že po osmi letech nebo ujetí 160 000 kilometrů bude stále k dispozici 70 procent původní kapacity baterie, a to i po tom, co kapacita baterie klesne. Jaké zkušenosti máte z vysloužilými bateriemi z elektrovozů Škoda Auto? Budou je moci dále zákaznici používat jako pro stacionární úložiště energie? Jakou garanci budete poskytovat například majitelům FVE, kteří se rozhodnou pro pořízení „Second-Life“ baterie coby stacionární úložiště energie? 

Stanice HES začneme dávat na trh až od začátku roku 2022. Otázku záruky zatím diskutujeme, nicméně bych rád směřoval někam nad 5 let.

Počítáte do budoucna, až bude k dispozici větší množství vysloužilých baterií z elektromobilů, že kromě dealerů automobilky Škoda se stane tento produkt dostupný pro širokou škálu konečných zákazníků z řad domácností či firem?

 Samozřejmě. Naše systémy DES (kontejnerové řešení) a HES (domácí řešení) budou nabízeny volně na trhu.


Obr. : HES společnosti  AERS s.r.o. v rodinném domě v Omicích

AERS je poměrně dobře na českém trhu etablován jako poskytovatel stacionárních bateriových úložišť pro domácnosti i průmyslové podniky. Proč by měl podle Vás management například středně velké výrobní firmy uvažovat o bateriové stanici? Jaká je očekávaná návratnost investic v tomto případě?

Protože se to vyplatí. Ekonomika návratnosti našich špičkovacích akumulačních stanic je v podstatě velmi jednoduchá. Za prvé snížení příkonu rezervovaného u distributora – tedy uříznutí špiček v odběrovém diagramu objektu. Za druhé prevence mikrovýpadků a škod s tím spojených. Pro konkrétní představu jsme jako pilotní projekt SAS spustili v roce 2019 velkou baterku (výkon 600kW, kapacita 614 kWh) v našem vlastním výrobním závodě Fenix v Jeseníku a návratnost jsme si na konkrétních datech spočítali na 7 let.

Ročně v průměru „ušpičkujeme“ cca 280 000 Kč (upozorňuji že se bavíme o „starých cenách elektřiny“), což odpovídá snížení rezervovaného příkonu fabriky o cca 25 %, a 1 750 000 Kč jsou roční úspory v materiálu a lidech, spojených s různými stavy na síti, které vedly k přerušení výroby na linkách a robotech v kovovýrobě. Což není špatné, řekl bych.

Poslední otázka – dne 11. listopadu 2021 se společnost AERS zúčastnila výstavy Smart Energy Forum v Praze. Jaké novinky na svém stánku představili zákazníkům?

Zejména výše zmiňované second-life řešení DES a HES, se kterými máme velké plány.  Postupně je představíme na našem webu.