Samsung slibuje nové baterie s dojezdem 1000 km a nabitím do 9 minut
Dojezd až 1000 kilometrů
Za největší nevýhody elektromobilů jsou lze považova krátký dojezd a příliš dlouhá doba nabíjení. Změnit by to mohly SSB, které prezentoval Samsung v červenci na výstavě SNE Battery Day 2024 v jihokorejském Soulu. Jejich sériová výroba se má rozjet už v roce 2027.
„Pilotní sérii jsme vyrobili v minulém roce, abychom sériovou výrobu baterie s pevným elektrolytem (SSB) zahájili v roce 2027,“ uvedl viceprezident bateriové divize Samsung SDI Ko Joo. Blíže nespecifikovaní zákazníci (Samsung spolupracuje třeba s Hyundai nebo Stellantisem) dostali baterie k testování už na konci minulého roku, přičemž korejský výrobce měl od nich obdržet pozitivní zpětnou vazbu.
Nové SSB mají energetickou hustotu 500 Wh/kg, což je ve srovnání se stávajícími bateriemi pro elektrické automobily (průměrně kolem 270 Wh/kg) bezmála dvojnásobná hodnota. Kvůli příliš vysokým výrobním nákladům však budou zpočátku k dispozici pouze v „super prémiovém“ segmentu elektromobilů.
SSB jsou navrženy pro ukládání energie především v aplikacích jako jsou elektrická vozidla a přenosná elektronika. Nahrazují tekuté elektrolyty, které se nacházejí v konvenčních lithium-iontových bateriích, pevnými elektrolyty, což zvyšuje bezpečnost a energetickou hustotu.
V současnosti e z 10 na 80 procent dostanou běžná elektroauta za zhruba půl hodiny, ta prémiová o něco rychleji. V souvislosti s novou SSB od Samsungu se mluví o energetické hustotě až 500 Wh/kg, což je zhruba dvojnásobek současného stavu.
SSB standardní velikosti umožní na jedno nabití dojezd až 600 mil, tedy zhruba 965 kilometrů. Další zásadní výhodou je udávaná životnost až 20 let.
Nabito do 9 minut
Výrazně kratší je také doba nabíjení v případě SSB – Samsung udává, že doplnění energie bude trvat jen 9 minut. V případě tohoto údaje však předpokládáme, že jde o čas nabití z 10 % nebo 20 % na 80 % kapacity, a nikoli nabití zcela vybité baterie na 100 %.
K dalším výhodám SSB patří i to, že budou menší, lehčí a bezpečnější než lithium-iontové baterie, které se dnes běžně používají v elektromobilech. Bezpečnost zvyšují tím, že nahrazují tekuté součásti pevnými.
Cena je neznámá
Pokrok Samsungu v této oblasti je součástí komplexní strategie, která zahrnuje vývoj cenově dostupnějších technologií baterií, jako jsou lithium-železo-fosfátové (LFP) a bezkobaltové baterie. Tyto alternativy mají za cíl snížit náklady a rozšířit dostupnost elektromobilů. Firma také zkoumá metody výroby suchých elektrod, které by mohly dále snížit výrobní náklady a učinit pokročilé baterie dostupnějšími.
Podle výrobce by se první SSB mohly dostat do komerční sféry a prvního elektromobilu v roce 2027. Ač jsou parametry nové baterií velmi slibné, je tu zatím důležitý aspekt, který může její nasazení zkomplikovat. A tím je cena nové SSB, o které zatím výrobce neinformuje.