Šach-mat: Nová grafenová baterie může ohrozit prvenství Tesly na poli elektromobility

Čínský koncern GAC (Guangzhou Automobile Corporation) se na počátku roku 2021 pochlubil, že zahajuje výrobu převratně levné grafenové baterie. K jejím přednostem patří: superrychlé nabíjení, dojezd 1 000 km, životnost 1 000 000 km. Na konci července pak Číňané předvedli parametry nové baterie v praxi tím, že se nová baterie stala součástí elektrovozu Aion V, který se má začít prodávat od září 2021!

Zdroj: GAC

Nabito za 8 minut

Díky nové technologii grafenové baterie se špičkové verzi dokáže elektromobil Aion V dobít pomocí rychlonabíjení na bázi  6C zvládnou nabít z  na 80 procent za 8 minut a v provedení 3C za 16 minut. 

Klíčem k úspěchu nového elektromobilu od GAC by měla být speciální baterie 3-D grafenová baterie. Je menší a 14 % lehčí než baterie v již existujícím modelu s dojezdem 650 kilometrů. Baterie má navíc vysokou energetickou hustotu 280 Wh/kg, zatímco například Tesla Model 3 má energetickou hustotu 260 W/kg.

Baterie od GAC se díky nové grafenové technologii nabíjejí tak rychle, že se v podstatě jedná superkondenzátor. Pokud se stanou realitou parametry předvedeného vozu, pak lze v prémiové verzi očekávat dojezd až 1 000 kilometrů, u slabší verze pak 500 kilometrů.

Vývojáři čínského výrobce GAC tvrdí, že takto rychlé nabíjení nebude mít negativní dopad na životnost baterie. Ta je údajně v ideálních podmínkách jeden milion kilometrů.

Průlomová technologie

„V posledních letech je grafen, nový materiál s vynikající elektrickou vodivostí, klíčem k průlomu v bateriové technologii,“ informuje čínský gigant GAC, který má několik vývojových center doma v Kuang-čou, v Šanghaji, ale i v Severní Americe. V roce 2021 vyrobí GAC více než 1 milion elektromobilů.

Základem technologie nové baterie je grafen, supertenká forma uhlíku strukturou podobná grafitu, o kterém se již poměrně dlouho mluví jako o zázračném materiálu pro 21. století. 

V minulosti bylo pro baterie velkou výzvou vysoká cena grafenu, což se ale GAC podařilo vyřešit.  „Grafen zpočátku stál několik stovek nebo dokonce tisíc čínských jüanů za gram, a byl proto nazýván černým zlatem,“ podotýká koncern GAC, kterému se však podařilo vyvinout a patentovat převratně levnou výrobu lehkého a pevného 3D grafenu

Pokud se „sliby GAC“ stanou realitou, pak expeti míní, že vlivem nové technologie mohou výrobní náklady na baterie výrazně klesnout. GAC zatím nezveřejnil specifikaci nové grafenové baterie, ale podle sdělení portálu just-auto.com se grafen bude používat v katodách. GAC zřejmě bude ve svých baterií využívat tradiční NMC chemie, která však díky kombinaci s grafenem nabídne nižší degradaci, vyšší bezpečnost a lepší výkon oproti tradičním lithiovým článků  

„Jednoduchá, stabilní a efektivní výrobní metoda snižuje původní náklady pouze na desetinu,“ tvrdí samotný koncern GAC.

Speciální rychlonabíječka

Číňané nejsou jen aktivní v oblasti elektromobilů, ale také plánují novou síť vysoce výkonných nabíječek, které tohle všechno zvládnou. Ještě při 80% kapacitě šlo nabíjet obřím výkonem 481 kilowattů.

Uniklé fotografie od GAC prozrazují, že firma připravuje nabíjecí stanici s napětím 1000 V a proudem 600 A. Díky tomu se maximální nabíjecí výkon vyšplhá až na neuvěřitelných 600 kW.

Takto výkonná nabíjecí stanice by představovala světový unikát, který momentálně nemá obdoby. V současnosti totiž nerychlejší nabíječky poskytují výkon maximálně 350 kW. Ani přesto však zatím žádné sériově vyráběné auto podobných hodnot není schopné dosáhnout.

Superrychlé nabíječky značky GAC Aion pro rekordně krátké nabíjení se mají teprve začít stavět. Zatím první s občerstvovacím salonkem byla otevřena v dubnu na letišti Shanghai Hongqiao. Do roku 2025 má být v celé Číně vybudováno víc než dva tisíce lokalit pokrývajících tři sta měst.

Velký hráč s podporou gigantů

Lídrem světového trhu elektromobilů je v současnosti americká automobilka Tesla, která se sází na tradiční Li-Ion či LiFePO baterie. Letos Tesla prodá cca 1 milion elektrovozů.

Zatímco pro většinu české populace je GAC praktický neznámou firmou, nejedná se rozhodně o „garážovou firmu“. Zaměstnává více než 76 000 pracovníků a obratem patří podle žebříčku časopisu Fortune mezi 500 největších firem světě.

Za první pololetí letošního roku GAC vyrobila přes 1 milion automobilů, a její výroba meziročně vzrostla o více než 25 % oproti roku 2019, a to navzdory nedostatků základních komponentů jako jsou čipy. Je to více než Tesla a Škoda dohromady.

Na výrobě elektromobilů GAC spolupracuje s japonským gigantem Toyotou. Letos v červenci začali společně vyrábět elektromobily v Číně. Na vývoji bateriových technologií GAC úzce spolupracuje s největším světovým výrobcem bateriových článků, kterým je společnost CATL. Na konci roku 2020 oba partneři oznámili založení společného podniku, který bude vyrábět baterie s roční kapacitou až 15 GWh. Výroba bude zahájena letos v říjnu.

V neposlední řadě GAC úzce spolupracuje na technologickém vývoji elektromobilů s gigantem Huawei. Výsledkem jejich spolupráci je právě nový elektromobil Aion, který bude od září vyráběn s využitím nové bateriové technologie na bázi grafenu. Od roku 2023 bude GAC ve spolupráci s Huawei vyrábět zbrusu nové SUV.

Proč je GAC velkou hrozbou pro Teslu?

Podle vyjádření GAC první elektrovozy Aion s grafenovou baterií přijdou na trh už toto září, a proto bychom se brzy měli dočkat i zmíněné nabíjecí stanice.

Pokud společnost GAC skutečně na trh dodá nový revoluční elektromobil poháněný grafenovou baterií, bude se jednat o obrovský převrat nejen na poli elektromobility, ale také v oblasti akumulace energie z OZE.

Vstup GAC do branže elektromobility může díky silným čínským partnerům zamíchat kartami v branži elektromobility během následujících let. Bude zajímavé sledovat Teslu a další velké výrobce elektromobilů, jak budou na GAC reagovat v oblasti bateriových technologií.