S podporou ČEZu vznikne nová obří továrna na baterie nedaleko českých hranic

Ve Voděradech nedaleko Trnavy v blízkosti česko-slovenské hranice vznikne nová obří továrna na baterie pro elektromobily. Postaví jí slovenská společnost InoBat Auto (dále jen „InoBat). Velkosériová výroba v nové bateriové továrně má být spuštěna již v roce 2021.

Zdroj: InoBAT

Zdroj: InoBAT

 

Náhrada za Samsung

Jihokorejská společnost Samsung nedávno svou velikou továrnu, kde pracovalo  několik tisíc lidí ve Voděradech nedaleko Trnavy, již před dvěma lety uzavřela. Nyní však opuštěná výrobní hala znovu ožije, a to díky nové investici do bateriových technologií.

 

Bývalý výrobní areál společnosti Samsung s přilehlým pozemkem o rozloze 3 hektarů si totiž zakoupila slovenská firma InoBat. Bude zde investovat do svého nového výzkumně-výrobního centra a do výrobních linek na baterie určené pro elektromobily.

Spolupráce se silnými partnery

Firmu InoBat, kterou vede investiční bankéř s globálními zkušenostmi Marián Boček, finančně podpořilo několik slovenských a zahraničních investorů. Jedním z nich je tuzemská energetická společnost ČEZ.

 

Strategickým partnerem InoBat je americká společnost Wildcat Discovery Technologies, která firmě poskytne své bateriové know-how a technologickou podporu.  

 

Investoři počítají s tím, že výrobní kapacita InoBat dosáhne v počáteční fázi 100 MWh ročně s tím, že může být výhledově zvýšena na 10 GWh. Počet vyrobených baterií by tak vzrostl na 150 tisíc.

 

„Patentovaná technologie společnosti Wildcat má potenciál vnést revoluci do sektoru výroby baterií pro elektromobily v Evropě,“ uvedl spoluzakladatel InoBatu Marián Boček. Strategická spolupráce s Wildcat Discovery Technologies, k jejímž zákazníkům patří například Apple, Samsung či BMW, slovenské firmě umožní vybudovat vertikálně integrovaný dodavatelský řetězec, od výzkumu a vývoje po výrobu, dodal.

 

Investiční záměr InoBat podpořila i slovenská vláda pobídkou ve výši pěti milionů eur. Dotace od slovenské vlády umožní společnosti InoBAT stát se lídrem v technologických inovacích a výrobě baterií v době, kdy se evropské společnosti snaží dostihnout asijskou konkurenci, která v současné době dominuje na tomto trhu.

Rostoucí poptávka po bateriích

Evropská komise odhaduje, že pro naplnění potřeb výrobců elektromobilů bude muset být v EU postaveno cca 20 až 30 takzvaných „gigatováren“ na výrobu baterií.

 

Už dnes je známo, že poptávka evropských automobilek v roce 2023 pětinásobně přesáhne produkční kapacity všechny výrobců v EU, a to včetně těch, které jsou momentálně ve výstavbě či výstavbu připravují. V současnosti však trhu dominují asijští výrobci bateriových článků. A to platí i o nové gigatovárny v Evropě, kde více než 80% nových investic v EU je asijského původu.

 

Nabídka bateriových článků ze strany výrobců dnes probíhá prostřednictvím takzvaného „Katalogového prodeje“. Výrobci elektromobilů proto musí přizpůsobovat design aut nabídce baterií na trhu, a ne naopak. Avšak v ideálním případě by se měl design baterií přizpůsobit právě potřebám výrobců elektromobilů. Najít výrobce s „bateriovým produktem na míru“ je dnes prakticky nemožné.

 

Cílem InoBAT je právě tuto neuspokojivou situaci na trhu změnit, a to díky transferu moderních technologií a spolupráci s renomovanou americkou společností Wildcat Discovery Technologies (WDT). Firma WDT má v současnosti registrováno více než 150 exkluzivních patentů a již v současnosti nabízí řešení pro automobilky jako BMW, Daimler Chrysler a další značky.

 

„InoBAT je připraveno řešit některé z největších výzev, kterým čelí průmysl s elektromobily. Díky unikátní bateriové technologie se významně zkrátí doba nabíjení a prodlouží životnost baterií u elektromobilů,“ komentoval situaci Marián Boček, spoluzakladatel a předseda představenstva společnosti InoBAT.

 

InoBAT není jedinou „gigatovárnou“ na baterie v regionu střední a východní Evropy, kde již vzniká několik podobných továren. V Polsku už vybudoval výrobní základnu jihokorejský výrobce baterií LG Chem, japonská společnost SK Innovation má letos spustit výrobu v Maďarsku. Také korejský gigant Samsung SDI již v Maďarsku baterie vyrábí. V České republice výrobu lithiových baterií letos zahájí společnost HE3DA na Karvinsku.