Rakouské dráhy začaly testovat první bezemisní bateriový vlak

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB

ÖBB

) začaly včera testovat provoz nový prototyp hybridních vlaků, které umí jet na elektřinu i mimo elektrizované úseky. Do ostrého provozu nasadila ÖBB elektrické jednotky Siemens Desiro ML CityJet eco.  Testovací provoz třívozové jednotky má ukázat, zda je vlak i s cestujícími schopen jezdit na baterii mimo troleje.

Novinka slibuje nulové emise, vysokou energetickou účinnost a nízkou hlučnost. Na elektrifikovaných tratích je elektřina dodávána tradičním způsobem z troleje a je používána nejen k pohonu elektromotorů, ale také k nabíjení akumulátorů. 


Vlak poháněný elektřinou z baterií

Vlakové soupravy Siemens Desiro ML CityJet eco představují elektrické jednotky s přidanou baterií, která umožní provoz mimo elektrizované úseky. ÖBB od pondělí nasadila první  jednotku na trať Kamptalbahn ze St. Pölten do Hornu, později přibudou další tratě v Dolním Rakousku.

Testovací provoz třívozové jednotky má ukázat, zda je vlak i s cestujícími schopen jezdit na baterii mimo troleje. Siemens umístil systém baterií o kapacitě 500 kWh na střechu jednotky, jsou nabíjeny během provozu pod trolejemi. Používá technologii založenou na lithio-titanových bateriích (LTO), ta má umožnit rychlé dobíjení. 

80 kilometrů na jedno dobití baterií

Zatímco při jízdě na elektrizované trati jednotky jezdí 140 km/h, na úsecích bez trolejí pojedou maximálně rychlostí 120 km/h. Siemens předpokládá, že vlaky zvládnou na jedno dobití ujet zhruba 80 kilometrů.
Systém hybridních vlaků by měl umožnit vznik nových přímých spojení, současně by mohl vést k tomu, že některé tratě nebudou muset být elektrizovány.  Rakouský dopravce letos v létě současně oznámila plán otestovat také vlaky na vodík. Podobný vlak již více než rok využívají německé dráhy.

Sázka na vodík a palivové články

Do bateriových vlaků investují i Německé dráhy (DeutschBahn). Již od poloviny minulého roku Německé dráhy provozují první vlakové soupravy poháněné vodíkovým palivovým článkem. Do roku 2021 jich Německo plánuje pořídit dalších čtrnáct.

Bateriový vlak pod názvem Coradia iLint dokáže jet rychlostí až 140 km za hodinu a přepravit až 300 pasažérů bez toho, aniž by vypouštěl škodlivé emise. Vodíkový palivový článek vyrábí elektřinu, která je skladována v bateriích.  Plnění vlakových souprav probíhá v mobilní vodíkové plnící stanici. 

Na plnou nádrž vydrží vlak jezdit celý den a urazit až 1000 kilometrů, což je podobná vzdálenost jako u dieslových vlaků. Přebytek energie se ukládá do lithiových baterií přímo ve vlaku.Bezemisní technologie vlaků Coradia iLint nabízí klimaticky příznivou alternativu ke konvenčním dieslovým vlakům, zejména na neelektrifikovaných tratích.

V budoucnosti o podobné alternativě bezemisních vlaků uvažují i další země, například Velká Británie, Nizozemsko, Dánsko, Norsko, Itálie či Kanada. Francie plánuje vypravit na trať první bezemisní vlak v roce 2022.