První bateriová kontejnerová loď bez posádky vypluje ještě letos v Norsku

Norsko může přepsat budoucnost námořní dopravy. Jako první na světě zde brzy vypluje první elektrická a k tomu samořiditelná loď na světě pod názvem Yara Birkeland. Je to loď budoucnosti, která je poháněná pouze elektrickými bateriemi.

Zdroj: Yara International

První plavba

Za projektem Yara Birkeland stojí norská firma Yara. První plavbu v Norsku podnikne nová loď mezi přístavními městy Herøya a Brevik´.

Na vývoji lodi pracovala firma Yara od roku 2017. Zprovoznění lodi se zpozdilo zhruba o půl roku kvůli následkům pandemie nemoci covid-19. Mezi novátorská řešení patří také to, že k vyvážení loď nepoužívá mořskou vodu, jak je běžné, ale vlastní baterie. Loď bude mít na prvních plavbách posádku, ale pak je plánován autonomní provoz pod kontrolou pozemního centra.

Její baterie bude mít kapacitu až tisíckrát vyšší než elektromobil Tesla Model Y, tedy 7 MWh, a to proto, aby zvládla přepravit 103 kontejnerů údajně kompletně bez emisí.

S rychlostí 13 uzlů sice pluje o něco pomaleji než obyčejné nákladní lodě, které se obvykle pohybují rychlostí mezi 16 a 25 uzly, oproti nim však ušetří stejné emise jako 40 tisíc kamionů.

První robotická bezemisní nákladní loď

„Cílem firmy Yara je přivést bezemisní loď do komerčního provozu. Budeme potom zvažovat různé modely partnerství či vlastnictví,“ uvedla firma Yara v prohlášení.

Yara Birkeland je 80 metrů dlouhá, patnáct metrů široká a může uvézt 120 standardních nákladních kontejnerů označovaných zkratkou TEU. Mezinárodní organizace pro mořskou dopravu schválila pravidla pro zkoušky bezposádkové nákladní dopravy v roce 2019.

V současnosti  se počítá s využitím takových lodí na kratší vzdálenosti. V Norsku už například funguje řada trajektů na elektrický pohon pro dopravu přes četné fjordy a je jen otázka času, kdy nebudou potřebovat posádky.

Cílem je nahradit kamionovou dopravu mezi továrnami koncernu Yara ekologicky udržitelným a zároveň moderními technologiemi vybaveným strojem. Měla by časem nahradit desítky tisíc cest kamionů ročně. 

Lodní nákladní doprava je totiž zodpovědná za 2,5 procenta světových emisí skleníkových plynů. Pokud jde o dopad na životní prostředí a zdraví lidí, patří dnes používané lodní palivo mezi nejhorší ropné produkty. Pokud by se dnešní pohon lodní dopravy nezměnil, tak podle studie Mezinárodní organizace pro mořskou dopravu by do roku 2050 emise tohoto odvětví stouply o 50 až 250 procent.