Prus (HE3DA): Dodávky baterií zvyšujeme, nedostatků surovin navzdory

 Nové bateriové produkty pod značkou HE3DA® představí společnost Magna Energy Storage na veletrhu Smart Energy Forum v Praze ve dnech 18.-19. října 2022.

 

Naposledy jsme se setkali v Horní Suché v bateriové továrně Magna Energy Storage (MES) v červnu 2021. Nyní se zde znovu potkáváme po roce. Jak se změnila výroba baterií HE3DA v továrně za poslední rok?

Jak jste se mohl dnes přesvědčit na vlastní oči, vyrábíme baterie již na velké výrobní lince. V současnosti realizujeme dodávky baterií HE3DA konečným zákazníkům ve větším rozsahu. Začínáme realizace velkých projektů s využitím většího počtu našich baterií. Postupně se posouváme dále v realizaci našich záměrů.

SN: Pokud se jedná o výrobní sortiment továrny MES v Horní Suché, kolik baterií ročně dokážete vyrobit? Jaké máte cíle pro letošní rok?

Letošní rok je pro nás velmi náročný kvůli nedostatku některých komponentů jako je měď. Prakticky celé první pololetí jsme válčili s turbulencemi na poli dodavatelských řetězců. Tento problém jsme již však překonali – měď na skladě již konečně máme, jak jste sám viděl.

Postupně zvyšujeme výrobu baterií v Horní Suché. Pořád je naším cílem dostat se na 1 GW ročně v budoucnosti. Pro letošní rok počítáme s desítkami MW baterií, které dodáme na trh. Příští rok navýšíme výrobu na stovky megawattů baterií, které plánujeme vyrobit a dodat na trh.

SN: Zdražování lithia, omezení dodávek niklu kvůli embarga z Rusku, rostoucí ceny vstupů, logistické problémy v Číně a zdražení energie krutě dopadají na české průmyslové podniky v letošním roce. Co je pro Vás nyní největší výzvou v oblasti zajištění dodávek komponentů pro výrobu?

Již od roku 2013 konzistentně deklarujeme, že je v Evropě nutné vytvořit nové dodavatelské řetězce. Bohužel jsme nebyli vyslyšeni ze strany 3 posledních vlád, včetně té současné. Bohužel nikdo na to řádně nereaguje.

Na riziko zdražení cen energii jsme již v roce 2016 upozorňovali při jednání na ČEZu. Přísun levné energie na „věky věků“ byl chimérou. Ke snížení ceny elektřiny jen tak snadno nedojde, což se pozitivně promítne do poptávky po bateriích na trhu. Celé to povede k dalšímu boomu bateriového průmyslu, který se stane efektivnější a ziskovější.

Na druhou stranu, pro nás jako výrobce baterií je zdražení elektřiny špatnou zprávou, stejně jako zdražení surovin od asijských dodavatelů. Jelikož jsme tento vývoj očekávali,  aktivně jsme se na něj připravovali. Proto již dnes máme všechny klíčové vstupní suroviny pro výrobu baterií, včetně elektrolytů, evropského původu.

SN: V dubnu letošního roku jste jako novinku představili na odborném setkání Železnice 2022 integrovanou nabíječku elektromobilů, včetně baterie HE3DA. Jaké jsou hlavní přednosti nového produktu?

Náš nový produkt jasně vyvrací argument zastánců fosilních paliv, kteří odmítají nástup elektromobility kvůli tomu, že zkolabuje síť. Náš produkt lze v praxi připojit k jakémukoliv zdroji, kterým může být fotovoltaická elektrárna či tradiční síť. Může se jednat o jakoukoliv zásuvku 220V-400V o jakékoliv amperáži. Pak se stanice bude sama nabíjet po dobu 24 hodin konstantním proudem, což je dobré pro síť.

Až ke stanici přijede elektromobil, pak jej lze rychle dobít výkonem až 90 kW. Výkon stanice lze navýšit na 150 či 350 kW, což závisí na dimenzování potřebného výkonu a požadavcích zákazníků.

SN: Na jaře letošního roku jste v praxi testoval provoz nového katamaranu poháněného energií z baterie HE3DA. Katamaran má v sobě integrované fotovoltaické panely. Jak probíhala několikatýdenní plavba? Jak dlouho vývoj katamaránu trval? Co zážitky s testovací plavby?

Jednalo se o mezinárodní projekt, který řídila společnosti Excelsior Engineering spolu s dalšími partnery. Na jeho realizaci jsme strávili více než tři roky. Z naší strany jsme se podíleli na projektu dodávkami baterií a jeho celkovým řízením. Kromě našich baterií HE3DA jsme také používali na lodi baterie značky Mercedes pro pohon lodi.

Na katamaránu jsme použili speciální BIPV panely o výkonu 10 kWp od německého dodavatele. Jedná se o ohebné panely s vysokou účinnosti, jsou také pochozí. Doufáme, že dlouhodobě vydrží.

Pokud se jedná o plavbu, pak jsme zažili jeden „napínavý okamžik“, kdy jsme čelili stavu „PAN-PAN“, což znamená, že plavidlo nemá pohon, ale pořád je ovladatelné. Tehdy jsme ocenili robustnost a spolehlivost baterií HE3DA, které fungovaly i v této situaci.

Bohužel oddělený napájecí okruh napojený na baterie německé společnosti selhal kvůli softwarové vadě, a proto jsme ztratili pohon. Naopak, naše baterie jsme přepli na manuálního režimu a díky tomu jsme mohli ovládat loď pomocí kormidla, fungovala veškerá elektronika s tím, že jsme ztratili pohon.

Tento stav trval cca 13 hodin, kdy jsme nemohli katamaran pohánět pomocí baterií. Proto jsme plavidlo nechali odtáhnout do nejbližšího přístavu, kde jsme poruchu na softwaru opravili a vrátili se pak do normálního režimu plavby.

SN: S ohledem na první úspěšný test katamaranu napájeného baterií od HE3DA se nabízí otázka, zda-li v Horní Suché nezahájíte jeho komerční výrobu v budoucnosti?

Jednalo se a zajímavou možnost, ale zdůrazňuji, že projekt MES má zcela jiné poslání- a to vyrábět bateriové články pro energetiku a dopravu. Projekt testování bateriového katamaránu byl v režii společnosti Excelsior Engineering, který vyvíjí prototypy, ale nezabývá se sériovou výrobou.

Do budoucna počítáme s tím, že případnou výrobu Excelsior Engineering přenese na jiné partnery, kterým bude dodávat baterie HE3DA.  Nyní se chystáme vyvíjet další nové prototypu technologie, kde hodláme opět využít baterie HE3DA.

SN: Nedávno jste realizovali několik dodávek baterií pod značkou PowerBox pro konečné zákazníky z řad domácnosti. PowerBoxy jsou standardně vyráběny v továrně v Horní Suché s využitím technologie baterie HE3DA. Jaké jsou v současnosti dodací lhůty? Plánujete rozšířit jejich výrobu s ohledem na obrovský boom fotovoltaiky v Česku v současnosti?

Zatím jsme opatrní v oblasti  termínu dodávek, které jsou cca 8 měsíců. Objednávky přijímáme postupně, takže domácí bateriové úložiště dodáváme našim investorům. V současnosti se soustředíme na dodávky větších bateriových celků o kapacitě od 1 či více megawattů. Ideální zakázka je pro nás v rozsahu 10-20 MWh.

SN: Jaké produktové novinky chystáte? Na jaké trhy se koncentrujete?

Klíčovými trhy jsou Česká republika a okolní země. Další trhy, které jsou pro nás zajímavé, jsou na Balkáně či Egypt. O baterie je obrovský zájem- stačí se podívat do sousedního Německa, jehož trh je doslova „nenasytný“ s ohledem na poptávky, které k nám přicházejí.

Zatím vyrábíme baterie v omezené kapacitě s ohledem na postupný náběh výroby. V současnosti zatím nevyrábíme gigawatty ročně. Dodávky si plánujeme postupně. Na druhou stranu, již jsme si prošli nejtěžší fázi rozjezdu výroby, takže se můžeme rozdělit na 3 pracování skupiny, které se budou zabývat výrobou, vývojem nových produktů a třetí se zaměří na primární výzkum.

Nejbližší produkt, který přijde na trh, je tzv. „baterie-sardinka“, což je náš pracovní název pro nový produkt, který má velmi tenkou elektrodu o tloušťce cca 0,5-1,0 mm. Oproti původní baterie (tzv. „robusta“ ) má o 90% méně mědi a hliníku. Proto i výrobní náklady poklesnou. Rychlost nabíjení je zde stejná jako u současných tenkovrstvých baterií, ale pořád zůstavájí všechny naše výhody jako je bezpečnost a stabilita zátěže. Dále jsme udělali obrovský pokrok v odlehčení nové baterie.

Zároveň upřesňuji, že naším cílem není dodávat baterie pro osobní automobily, ale výhradně pro kamionovou dopravu. Hlavní cílem jsou stále baterie pro energetiky pro stabilizaci sítě a zejména jako doplněk pro solární elektrárny.

SN: Poslední otázka- zmínil jste, že Vaší hlavní prioritou jsou velkokapacitní baterie v řádu desítek megawattů. Již se takový projekt s využitím baterií HE3DA u nás realizuje?

Prus:  Můžu potvrdit, že takový projekt již realizujeme v Čechách o výkonu 20 MW. K dispozici je již stavební povolení a na jeho přípravě se aktivně podílíme. Další větší projekty máme v přípravě. S ohledem na omezené projektantské kapacity v naší firmě proto preferujeme větší projekty, kterým dáváme prioritu oproti malým bateriovým projektům.

Každopádně již v roce 2023 budeme mít  prioritu v oblasti malých bateriových úložišť pro domácnosti, kde navýšíme výrobní kapacitu. Musíme za tímto účelem buď rozšířit kapacitu stávajícího výrobního závodu v Horní Suché, nebo najít nový výrobní závod, který plánujeme. Tam se pak soustředíme na masovou výrobu malých bateriových úložišť pro domácnosti.


 Nové bateriové produkty pod značkou HE3DA® představí společnost Magna Energy Storage na veletrhu Smart Energy Forum v Praze ve dnech 18.-19. října 2022.