Průlomové baterie s extrémně rychlým nabíjením míří do masové výroby
Nadějný vývoj
Společnost StorDot ve svých bateriích nahrazuje anorganické sloučeniny, které se využívají v tradiční lithiové katodě, jenž má proto omezenou iontovou vodivost, vlastními syntetickými organickými sloučeninami, které jsou schopny urychlit dobíjení baterie mnohem rychlejším tempem. Nový typ baterií využívá tzv. polotuhý elektrolyt.
Kromě rychlejšího dobíjení nová technologie má další dvě přednosti pro elektromobily, a to vyšší energetickou hustotou než tradiční Li-Ion baterie a také delší životnost.
„Dosažení cíle extrémně rychlého nabití bateriového článku za pouhých několika minut jsme měli v plánu již od samého počátku vzniku společnosti StoreDot v roce 2012. Po letech vývoje a testování jsem na tento úspěch nesmírně hrdý,“ řekl Dr. Doron Myersdorf, CEO společnosti StoreDot.
Technologie extrémně rychlého nabíjení (XFC) společnosti StoreDot umožní výrobcům elektromobilů navrhovat lehčí elektromobily s menšími akumulátory. Zmenšení baterií elektromobilu z průměrných 80 kWh na 50 kWh by mohlo ušetřit přibližně 200 kg hmotnosti elektromobilu (což odpovídá hmotnosti 3-4 osob) a snížit náklady na výrobu automobilu přibližně o 4 500 USD.
Brzké zahájení výroby
Na vývoji baterií StoreDot spolupracuje s velkými automobilkami jako je Volvo, Daimler nebo Polestar. V současnosti testuje průlomové baterie XFC společnosti StoreDot testuje více než 15 světových výrobců automobilových značek.
Cílem společnosti je v roce 2024 spustit masovou výrobu XFC baterií s využitím stávajících výrobních kapacit gigatováren pro výrobu lithiových baterií v USA, Evropě a Asii, které obsluhují globální automobilové výrobce.
„Radikální zkrácení doby nabíjení umožní výrobcům automobilů přehodnotit přístup k velikosti baterií a dojezdu. Úspory nákladů by mohly změnit dostupnost elektromobilů a udržitelnost baterií díky lepší účinnosti automobilů, menšímu množství potřebných surovin a menší recyklaci na konci jejich životnosti ve vozidle,“ dodal Myersdorf.
Baterie XFC míří primárně do automobilového průmyslu a slibují dojezd 160 kilometrů po 5minutách dobíjení. Výsledkem má být elektromobil, který dobije „plnou“ v podobném čase, jako natankuje plnou nádrž majitel tradičního automobilu se spalovacím motorem.