Projekt těžby lithia na Cínovci nabírá novou dynamikou

Projekt těžby lithia na Cínovci technicky připraví německá skupina SMS Group. Výběr tohoto inženýringového leadera projektu Cínovec oznámila společnost European Metals (EMH). Ta má v licencované společnosti Geomet 49% podíl, 51 % drží ČEZ prostřednictvím Severočeských dolů.

Zdroj: Geomet

Zdroj: Geomet

Rostoucí zájem o lithium

Baterie vyrobené z lithia jsou v současnosti ve světě elektro automobilů takzvaně nepostradatelné. Proto roste zájem investorů o lithium jako o komoditu nezbytnou pro výrobu baterií.

Cena lithia se po tom, kdy v roce 2018 dosahovala na jednotkovou cenu za tunu přes 170 000 CNY, zůstala v srpnu tohoto roku na rekordně nízkých úrovních a obchodovala se pod 40 000 CNY za tunu, protože na čínském trhu s lithiem zůstala poptávka utlumená i po obnovení hospodářské činnosti po zablokování vyvolaným koronavirem. Ceny lithia se naproti tomu v nejbližší letech připravují na zotavení, a to hlavně kvůli očekávání, že se prodej automobilů v nejbližších letech zvýší na 5–6 milionů vozidel, což při přepočtu bude představovat tržní podíl 5-7 %. 

Dlouhodobější vyhlídky pro poptávku lithia v roce 2025 hovoří o tom, že by se měla ztrojnásobit, je však otázkou, zda je na světě komodity dostatek.

Odhaduje se, že na Cínovci je největší ložisko lithia v Evropě a čtvrté největší na světě. Počítá se s tím, že jeho zásoba vydrží aspoň na 50 let těžby. Projekt společnosti Geomet stoupl na hodnotě také díky vstupu společnosti ČEZ, tím se k obřímu projektu dostal jeden z nejsilnějších evropských hráčů v energetice. 


Nový partner v projektu

Projekt těžby lithia na Cínovci technicky připraví německá skupina SMS Group.Výběr firmy oznámila australská společnost European Metals (EMH), která má v licencované společnosti Geomet 49procentní podíl, 51 procent drží ČEZ prostřednictvím Severočeských dolů.

SMS Group má podle oznámení zahájit práce okamžitě a dokončit je s finální studií proveditelnosti do konce roku 2021.

Cínovské ložisko lithia má být jedno z největších v Evropě a vzhledem k nastupující vlně elektromobility může mít strategický význam. Ten podtrhává také ideální poloha ve středu Evropy blízko na česko-německých hranicích.

Pro těžaře aktuální trh s lithiem však není příznivý. I přes vzestup zájmu o elektromobily se cena lithia nadále obchoduje na nejnižších úrovních za poslední 3 roky. Z nízké ceny se tak můžou těšit producenti lithiových baterií kvůli nízkým nákladům na komoditu.

Na základě výsledků studie proveditelnosti a celé druhé fáze projektu se ČEZ a Severočeské doly rozhodnou, zda k těžbě přistoupí. ČEZ na jaře uvedl, že odbytištěm pro krušnohorské lithium by mohly být baterie do elektromobilů či baterie systémů pro ukládání elektřiny.

Možnost těžby lithia v Česku se stala jedním z diskutovaných témat před parlamentními volbami v roce 2017. Bývalá vláda pod vedením ČSSD tehdy krátce před volbami podepsala s EMH memorandum o těžbě. Předloni v březnu Česko memorandum vypovědělo, premiér Andrej Babiš (ANO) ho několikrát označil za nesmyslné a neplatné. Loni v červenci ČEZ oznámil, že prozkoumá možnosti těžby lithia u Cínovce. Severočeské doly pak letos na jaře získaly ve firmě Geomet podíl 51 procent.