Projekt těžby lithia na Cínovci nabírá novou dynamikou
Rostoucí zájem o lithium
Baterie vyrobené z lithia jsou v současnosti ve světě elektro automobilů takzvaně nepostradatelné. Proto roste zájem investorů o lithium jako o komoditu nezbytnou pro výrobu baterií.
Cena lithia se po tom, kdy v roce 2018 dosahovala na jednotkovou cenu za tunu přes 170 000 CNY, zůstala v srpnu tohoto roku na rekordně nízkých úrovních a obchodovala se pod 40 000 CNY za tunu, protože na čínském trhu s lithiem zůstala poptávka utlumená i po obnovení hospodářské činnosti po zablokování vyvolaným koronavirem. Ceny lithia se naproti tomu v nejbližší letech připravují na zotavení, a to hlavně kvůli očekávání, že se prodej automobilů v nejbližších letech zvýší na 5–6 milionů vozidel, což při přepočtu bude představovat tržní podíl 5-7 %.
Dlouhodobější vyhlídky pro poptávku lithia v roce 2025 hovoří o tom, že by se měla ztrojnásobit, je však otázkou, zda je na světě komodity dostatek.
Odhaduje se, že na Cínovci je největší ložisko lithia v Evropě a čtvrté největší na světě. Počítá se s tím, že jeho zásoba vydrží aspoň na 50 let těžby. Projekt společnosti Geomet stoupl na hodnotě také díky vstupu společnosti ČEZ, tím se k obřímu projektu dostal jeden z nejsilnějších evropských hráčů v energetice.
Nový partner v projektu
Projekt těžby lithia na Cínovci technicky připraví německá skupina SMS Group.Výběr firmy oznámila australská společnost European Metals (EMH), která má v licencované společnosti Geomet 49procentní podíl, 51 procent drží ČEZ prostřednictvím Severočeských dolů.
SMS Group má podle oznámení zahájit práce okamžitě a dokončit je s finální studií proveditelnosti do konce roku 2021.
Cínovské ložisko lithia má být jedno z největších v Evropě a vzhledem k nastupující vlně elektromobility může mít strategický význam. Ten podtrhává také ideální poloha ve středu Evropy blízko na česko-německých hranicích.
Pro těžaře aktuální trh s lithiem však není příznivý. I přes vzestup zájmu o elektromobily se cena lithia nadále obchoduje na nejnižších úrovních za poslední 3 roky. Z nízké ceny se tak můžou těšit producenti lithiových baterií kvůli nízkým nákladům na komoditu.
Na základě výsledků studie proveditelnosti a celé druhé fáze projektu se ČEZ a Severočeské doly rozhodnou, zda k těžbě přistoupí. ČEZ na jaře uvedl, že odbytištěm pro krušnohorské lithium by mohly být baterie do elektromobilů či baterie systémů pro ukládání elektřiny.
Možnost těžby lithia v Česku se stala jedním z diskutovaných témat před parlamentními volbami v roce 2017. Bývalá vláda pod vedením ČSSD tehdy krátce před volbami podepsala s EMH memorandum o těžbě. Předloni v březnu Česko memorandum vypovědělo, premiér Andrej Babiš (ANO) ho několikrát označil za nesmyslné a neplatné. Loni v červenci ČEZ oznámil, že prozkoumá možnosti těžby lithia u Cínovce. Severočeské doly pak letos na jaře získaly ve firmě Geomet podíl 51 procent.