Prodej elektromobilů v Česku raketově roste, ale skutečný boom přijde až s novou Škodou Enyaq

Prodej aut s hybridním pohonem od ledna do konce dubna 2020 stoupl o 45 procent na 3148 vozů, odbyt elektromobilů se zvýšil pětkrát na 1053 aut. Za růstem stojí rozšiřování nabídky kvůli snaze automobilek snižovat průměrné emise prodávaných modelů. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Zdroj: Škoda-Auto a.s.

Zdroj: Škoda-Auto a.s.

Boom v krizi

 

Mezi tzv. plnými hybridy, které se nemusí dobíjet ze zásuvky, obsadila první příčku Toyota s 1145 prodanými vozy. Následují Mazda a Mercedes-Benz. Zvýšený zájem o hybridy u Toyoty zapříčinil celkový pokles prodejů o 12 procent na 2933 aut, když celý trh klesl o 26 procent.

 

Prodej plug-in hybridů do zásuvky narostl 7,5krát na 543 vozů díky vstupu Škody Auto do segmentu s hybridním superbem. Ten si pořídilo 335 zákazníků, což bylo nejvíce na trhu. Nejprodávanější značkou elektromobilů byla rovněž Škoda s elektrickým modelem Citigoe iV, druhá je Tesla se 185 vozy čistě na elektrický pohon, následují Hyundai se 167 auty a dále BMW, Volvo a Volkswagen.

 

Z alternativních paliv bylo registrováno více CNG vozidel a také automobilů s hybridním pohonem. Dubnové registrace významně poznamenala situace související s vyhlášeným nouzovým stavem. Jak elektromobily, tak plug-in hybridy si v absolutních číslech letošního roku v dubnu připsaly nejméně registrací,“ uvedl ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

 

Celkem se za čtyři měsíce prodalo v Česku 60 873 nových osobních vozidel, což je meziroční pokles o více než čtvrtinu. Rekordní propad prodejů zapříčinila krize spojená s epidemií koronaviru.

Čeká se na nový elektrický vůz Škoda?

Řada tuzemských zákazníků se těší na nový elektromobil vyšší třídy od Škody pod názvem ENYAQ. Vůz byl v květnu představen veřejnosti s tím, že bude vyráběn v hlavním výrobním závodě Škody v Mladé Boleslavi na stejných výrobních linkách jako vozy postavené na modulární platformě MQB.

 

Základní výkonová verze vozu ENYAQ bude vybavena Lithium-iontovou baterií, která má kapacitu 55 kWh, respektive netto kapacitu 52 kWh. Elektromotor bude umístěný na zadní nápravě a bude mít výkon 109 kW.

 

Dojezd vozu činí až 340 km. Verze ENYAQ iV 60 se systémovým výkonem 132 kW a baterií s kapacitou 62 kWh, resp. netto kapacitou 58 kWh, nabízí dojezd až 390 km. Nejdelší dojezd vozu bude až 500 km v režimu WLTP, kterou bude mít verze ENYAQ iV 80 o výkonu 150 kW s pohonem zadních kol. Jeho baterie má kapacitu 82 kWh, resp. netto kapacitu 77 kW.

 

Sériová výroba vozu ENYAQ iV bude zahájena na konci roku 2020. Uvedení na trh je naplánováno na začátek roku 2021.