Proč se vyplatí u fotovoltaiky měřit tzv. frikční koeficient?

„Minulý týden jsme s klientem měřili frikční koeficient na střeše budovy na letišti v Praze, kde se bude instalovat nová fotovoltaika s naším systémem S10+,“ říká expert na fotovoltaiku Petr Jindra ze společnosti AEROCOMPACT.

Zdroj: AEROCOMPACT

Co je to frikční koeficient?

Frikční koeficient ovlivňuje kalkulaci statiky fotovoltaických elektráren (FVE) a je důležitý zejména na vyšších budovách s větším větrným zatížením a menšími (či užšími) modulovými poli. Právě tam jsou smykové síly nejvyšší a tření mezi svrchní vrstvou střechy a naší konstrukcí hraje nezanedbatelnou roli ve výpočtech zatížení a zajištění instalace.

„Jinými slovy nám jde o to, aby fotovoltaika na střeše neskákala a neklouzala ani v těch nejhorších vichřicích,“ dodává Petr Jindra, který působí ve společnosti AEROCOMPACT jako Sales Manger pro Českou a Slovenskou republiku.

Bez zajištění rovnoměrného rozmístění zatížení od FVE je příznivý výsledek statického posudku v případě trapézových  plechů málo pravděpodobný. Problematika lokálního zatížení a nerovnoměrného přenosu se nemusí týkat pouze trapézového plechu, ale i dalších prvků  střech jako jsou např. vaznice. Obecně se vliv nerovnoměrného přenosu zatížení zmenšuje s rostoucí velikostí plochy zatížení působícího na daný prvek.

Bez zajištění rovnoměrného roznosu zatížení od FVE je příznivý výsledek statického posudku tr. plechů málo pravděpodobný. Problematika lokálního zatížení a nerovnoměrného přenosu se nemusí týkat pouze trapézového plechu, ale i dalších prvků jako jsou např. vaznice. Obecně se vliv nerovnoměrného přenosu zatížení zmenšuje s rostoucí velikostí plochy zatížení působícího na daný prvek.

Doporučení pro investory

Všem zájemcům o střešní FVE se doporučuje, aby frikční koeficient měřili na všech plochých střechách, a rádi je u toho podpoříme. I to přispěje k vyšší bezpečnosti střešních FV instalací.

„My v AEROCOMPACT věříme, že v bezpečnosti FVE by se neměly dělat žádné kompromisy. Zejména, když jsou instalované na střechách a mají tam stát dalších 25 let,“ Petr Jindra ze společnosti AEROCOMPACT.