Proč se na Slezské Hartě zatím nesvezete unikátní elektrickou lodí?
Letos v květnu proběhla na přehradě Slezská Harta první zkušební plavba nové elektrické lodi pod názvem Harta. Bezbariérová elektrická loď původně měla turisty vozit od letošního června. Harta však stále stojí v přístavu a čeká na vyplutí. Vše komplikují chybějící potřebná razítka.
Harta představuje unikátní vyhlídkovou loď, která má dva elektromotory na lithiové baterie a na střeše solární panely. Tato elektrická loď, která pojme až 45 výletníků a posádku. Bezbariérová loď, která může v podpalubí přepravit až deset kol, stála 14 milionů korun. Její pořízení uhradil Moravskoslezský kraj. Chce tímto způsobem zvýšit atraktivnost Slezské Harty.
Maximální rychlost lodi je 13 kilometrů za hodinu. Turistům bude k dispozici bezbariérová toaleta, lodní bufet, vyhlídková i krytá paluba.Hartu vyrobili v Polsku, uveze 45 lidí a posádku.
Na lodi je prostor i pro jízdní kola a kočárky. Unikátnost je v pohonu lodě, který tvoří lithiové baterie. Doplňkově je vybavena solárními panely, umístěnými jak na střeše plavidla, tak po jeho bocích. Provozovatelem lodi je Mikroregion Slezská Harta.
Co brání v provozu?
Jak informovaly noviny Deník, elektroloď Harta však není stále v provozu. O této situaci se hovořilo i na posledním městském zastupitelstvu v Bruntále v úterý 17. září.
„Je to prototyp a schvalující procesy jsou velice složité. V sobotu jsem byl u výrobce, vyjasnili jsme si některé okolnosti a snad do čtrnácti dnů by mohly proběhnout další zkoušky,“ informoval místostarosta Bruntálu a místopředseda Mikroregionu Slezská Harta Martin Henč.
Loď Harta už druhý rok kotví v přístavu v Leskovci nad Moravicí a na své uvedení do řádného provozu stále jen čeká. Zápisu do rejstříku Státní plavební správy ale předchází schválení technické způsobilosti na základě provedené technické prohlídky. A ta je o to složitější, že jde o první podobnou elektroloď.
Místopředseda Mikroregionu Slezská Harta Martin Henč věří, že loď brzy vypluje a přispěje k rozvoji této přehrady, která má svůj skutečný potenciál stále nedoceněn.