Proč baterie se super rychlým nabíjením nemusí uspět na trhu?

Izraelská firma StoreDot již od roku 2015 slibuje nové revoluční lithiov baterie pro elektromobily, které je prý možné nabít za pouhých 5 minut. Letos firma oznámila, že se přiblížila komerční výrobě těchto baterií. Ale může to mít jistý háček…?

Zdroj: StoreDot

Zdroj: StoreDot

Výrazný pokrok

Startup StoreDot vznikl s podporou velkých jmen, jako jsou BP, Samsung nebo Daimler. Letos firma představuje první série bateriových článků vyrobených v reálné továrně.

Baterie StoreDot míří primárně do automobilového průmyslu a slibují dojezd 160 kilometrů po pěti minutách dobíjení. Výsledkem má být elektromobil, který dobije „plnou“ v podobném čase, jako natankuje plnou nádrž majitel tradičního automobilu se spalovacím motorem. Na trhu se mají první produkty s novou baterií objevit za 3-5 let.

Speciální nanočástice použité v bateriích StoreDot by měly umožňovat rychlejší a efektivnější pohyb iontů, než běžně používaný grafit. Podle informací by tyto částice měly být založeny především na germaniu, které se navíc snadněji získává a zpracovává.

V současné fázi tyto baterie využívají jako elektrodu grafit ve formě nanočástic, které umožňují rychlé ukládání elektrického náboje bez rizika přeměny lithiových iontů na kov, který by baterii zkratoval. V budoucnosti chce izraelská firma upravit technologii baterií– grafitovou elektrodu chce nahradit křemíkem, který může teoreticky zvýšit kapacitu akumulátorů na desetinásobek.

Možná úskalí?

Podle sdělení společnosti StoreDot již v praktických testech byla schopna tato technologii dobít baterii ve skútru do 5 minut s dojezdem přes 480 km. Nyní se společnost ve vývoji zaměřuje na větší aplikace, zejména na elektromobily.

K výrobě elektromobilů se skutečně pětiminutovým nabíjením však povede ještě dlouhá cesta, která bude mimo jiné znamenat i nutnost výstavby ještě výkonnějších nabíječek. I při současné infrastruktuře už by ale baterie měly být schopné nabídnout kolem roku 2025 dojezd zhruba 160 kilometrů po pěti minutách nabíjení.

Aby bylo možné dosáhnout rychlého dobíjení celé kapacity, bude při stejném objemu baterie nižší její energetická hustota, což znamená menší výdrž. Důvod je jednoduchý – teplo vznikající při nabíjení. Baterie s velkou energetickou hustotou se při rychlém nabíjení hodně zahřívají, stejně jako se zahřívají rychle dobíjené baterie v mobilních telefonech. StoreDot tento problém řeší dostatkem prostoru uvnitř baterie a chlazením.

Ve spojení s úsilím o rychlé dobíjení je spojeno s určitým rizikem. Jde o to, že rychlé dobíjení vyvolává zvyšování teploty, čímž se snižuje životnost baterií. StoreDot pro Guardian uvedl, že jejich baterie by měla zvládnout tisíc nabíjecích cyklů se zachováním 80 procent původní kapacity.

Izraelský startup má šanci na trhu uspět, pokud o výhodách své technologie dokáže komerčně přesvědčit hlavní výrobce elektromobilů (Tesla, atd.), kteří sázejí stále na ověřené lithiové technologie. „Založili jsme StoreDot, abychom dosáhli toho, co mnozí označovali za nemožné – vyvinout baterie schopné plného nabití během pouhých pěti minut. Ukázali jsme, že tato úroveň nabíjení je možná – poprvé v roce 2019 s elektrickým skútrem a znovu před šesti měsíci s komerčním dronem,“ popisuje dosavadní úspěchy generální ředitel Doron Myersdorf.