Předčasný konec dotací na elektromobily v Česku
Konec dotací na zelenou mobilitu
Alokované zdroje pro program Záruka Elektromobilita jsou vyčerpány. Z tohoto důvodu již Národní rozvojová banka (NRB) nemůže přijímat další žádosti o záruky k úvěrům na pořízení elektromobilů, vozidel na vodíkový pohon a dobíjecích stanic.
O program Záruka Elektromobilita byl od jeho spuštění v polovině března vysoký zájem a alokované prostředky byly proplaceny či rezervovány během necelých sedmi měsíců. Tedy bezmála o rok dříve, než byl plánovaný termín.
Příjem žádostí byl ukončen z důvodu vyčerpání alokovaných zdrojů. Od spuštění programu do jeho ukončení přijala NRB celkem 5 907 žádostí o záruku. Původně oficiální předpokládaný termín ukončení (délka programu) dotací byl plánovaný až na 30. září 2025.
Výzva překonala očekávání
Češi od 18. března 2024, kdy program začal, vyčerpali za bezmála 7 měsíců částku 1,95 miliardy korun, tedy celou částku určenou na podporu koupě elektromobilu, vodíkového vozu nebo nabíjecí stanice.
„Program na podporu elektromobility odstartoval 18. března 2024. Teoreticky bylo podle parametrů Výzvy možné, aby NRB přijímala žádosti až do konce září 2025. Tempo, s jakým podnikatelé a firmy žádali o zaručení úvěrů, ale od počátku naznačovalo, že alokovaná částka bude vyčerpána dříve,“ zhodnotil průběh programu Michal Nebeský, člen představenstva NRB s odpovědností za obchod s tím, že peníze na podporu čisté mobility byly vyčerpány během necelých 7 měsíců.
Podnikatelé z řad živnostníků a firem mohli v rámci programu Záruka Elektromobilita u NRB žádat o záruku k úvěru poskytnutému leasingovou společností nebo komerční bankou. Získat mohli také finanční příspěvek v rozmezí 200 až 300 tisíc korun. Peníze na podporu čisté mobility jsou čerpány z Národního plánu obnovy, který je financován Evropskou unií.
„Výzva překonala naše očekávání. Do 14. října, kdy byl zastaven příjem žádostí, jsme ve spolupráci s NRB evidovali více než 6 100 projektů na nákup vozidel, což je o více než 2 000 vozidel více, než byl závazek vyplývající z Národního plánu obnovy. Podnikatelé rovněž požádali o podporu na instalaci 2 696 dobíjecích stanic,“ uvádí vrchní ředitel sekce hospodářství MPO Eduard Muřický s tím, že v tuto chvíli MPO neplánuje další výzvu na podporu elektromobility pro podnikatele.
Dotace ovládla Tesla
Celková alokace pro program Záruka Elektromobilita byla stanovena na 1,95 miliardy korun. Od spuštění programu do jeho uzavření NRB obdržela celkem 5 907 žádostí o záruku. Podporu již získalo 4 581 podnikatelů. Dalších 237 žádostí bylo schváleno a v současné době NRB zpracovává 1 033 přijatých žádostí. Na finančních příspěvcích Banka dosud vyplatila klientům již 335,4 milionů korun.
Mezi žadateli je největší zájem o elektromobily kategorie M1, tedy o osobní vozy. V evidenci NRB jsou žádosti o 5 946 osobních elektromobilů (kategorie M1), 191 užitkových vozů (kategorie N1), tři nákladní vozy (kategorie N2) a 2 696 dobíjecích stanic. Mezi značkami dominuje Tesla, s odstupem pak následuje Volkswagen, Volvo a Škoda.
Klienty, kteří kompletní žádost o záruku poslali krátce před naplněním alokace, Banka informovala, že vzhledem k vysoké míře již rezervovaných zdrojů a blížícímu se vyčerpání alokace bohužel již není možné garantovat poskytnutí záruky. S dalšími informacemi bude NRB klienty kontaktovat individuálně.